Nieuws Actueel

Nieuwe horeca in historisch pand

De huismeester van de Meent in Rotterdam is weer terug. Dit keer niet in persoon, maar als gezellige horecazaak met een 'huiskamergevoel', schrijft het AD.

Amy Schellius | Foto: Jan de Groen 4 november 2016

Huismeester

In het historische Timmerhuis aan de Rotterdamse Meent 'woont' weer een huismeester. In 1994 vertrok de echte voorgoed uit de drukke winkelstraat. 22 jaar later is dat voor Roel von Weiler en Chris Fok de rode draad door hun horecazaak 'De Huismeester'. ,,We voeren het concept namelijk door in alles. Zo is iedereen die hier werkt een huismeester en we nemen de telefoon op als huismeester zijnde,'' vertelt Von Weiler.

Begin van dit jaar zoekt hij voor de eigenaar van het historische pand aan de Meent naar een leuke horecaondernemer. ,,Totdat ik ineens dacht: ik ben degene die daar een zaak moet beginnen. Ik zag het helemaal zitten, maar voor mij was het wel een voorwaarde dat Chris met me mee zou doen.''

En zo geschiedde. Na weken verbouwen opent het duo de zaak, maar dat gaat niet helemaal als gepland. ,,De stroom was niet aangesloten, dus we hebben de eerste dagen hier gesleten met een aggregaat voor de deur. Gelukkig loopt sindsdien alles op rolletjes, we zijn qua afwerking alleen nog bezig met de laatste puntjes op de i.''

Tapas en pinchos

De Huismeester is iedere dag tot 's avonds laat open en je kunt er - behalve op zondag - al om 10.00 uur aan een kop Man met Bril-koffie zitten. ,,Daarnaast serveren we voor de lunch lekkere salades, soepen en goed belegde broodjes. Tijdens het diner kun je hier terecht voor onze tapas en pinchos (kleine stukjes brood belegd met verschillende ingrediënten)'', vertelt Fok over het menu.

Een gevarieerde menukaart dus, die niet onder een bepaalde keuken te scharen valt. Dat willen de mannen ook niet. ,,Net als met de zaak. We zien onszelf niet als restaurant, klassieke bruine kroeg of tapasbar. Ik denk dat de term gezelligheidsvereniging het beste bij ons past,'' vertelt Fok.

,,We willen namelijk dat mensen hier op hun gemak een hapje en een drankje doen. Zowel de omwonenden als het winkelend publiek. Het scheelt dat we ontzettend leuk personeel hebben, waardoor we met z'n allen voor die leuke sfeer kunnen zorgen. Het grappige is dat we een aantal van hen gewoon van het terras hebben geplukt. Maar voor ons werkt dat.''

Draaitelefoon

De reacties van de gasten zijn dan ook enthousiast. ,,We zien nu al dat er vaste klanten komen. Maar ook de mensen die voor de eerste keer hier binnenstappen voelen zich thuis. Het grootste succes zijn de oude draaitelefoons die op de eerste verdieping hangen. Daarmee bel je naar beneden - waar de bar staat - als je honger hebt of je glas bijvoorbeeld leeg is. Sommige gasten bestellen bewust niet als er iemand van de bediening boven is, omdat ze zo graag willen bellen. Geweldig toch?''