Nieuws Actueel

Ondernemende broers bieden ritjes in droomauto's

Nederland telt circa 1,3 miljoen ondernemers en 360.000 bedrijven. Twee derde van de 7,3 miljoen werkenden vindt emplooi in het midden- en kleinbedrijf. Deze week was het AD op bezoek bij Drive the Passion.

Bart van Eldert | Foto: Marlies Wessels 28 maart 2016

Passion Broers

Ze wonen nog thuis en zitten gewoon op school. Toch rijden de broers Ted en Luc Scholten een supercar waarvoor je in de showroom bijna 250.000 euro mag neerleggen. Met hun Audi R8 - topsnelheid 301 km/u - zijn ze het snelste jonge bedrijf van Nederland. Hun zwarte laagvlieger is de kern van Drive the Passion.

Dat kwam zoLuc (24) klopte vorig jaar thuis in Almere op de slaapkamerdeur van zijn 22-jarige broer Ted. "Ik heb een supervet idee. We gaan mensen hun droomrit in een supercar geven." Waarop broer Ted vrij droog terug kwam: "Je bent gek." Want dat is de chemie tussen deze twee. Luc: "Ik ben meer de creatieve, die snel vooruit wil." Ted is de rem. "Ik zie altijd beren op de weg."

Allebei willen ze ondernemen, als buitenbeentjes in een artsenfamilie. "Als kleine jongens plukten we pruimen uit het plantsoen. Hup in boterhamzakjes, en dan verkopen", vertelt Ted Scholten. "We hebben in aandelen en opties gezeten, voor 1000 euro. Dat vonden we spannend, we rendeerden tot 20 procent", zegt Luc Scholten. En Ted remt af: "We zijn ook een paar keer stuk gegaan." Leerzaam, maar een beetje weinig actie, vonden de broers. Nee, dan die autodroom.

Tijd voor een bedrijfsplan, een verzekering en een banklening. Luc Scholten rondt straks zijn hbo-studie Commerciële Economie af. Ted blokt ondertussen nog op zijn master Internationale Economie. Kennis genoeg voor dat plan, dus dat kwam wel. De kernpunten voor hun onderneming: betaalbaar en bereikbaar zijn voor de grote doelgroep die geen duizenden euro's kwijt wil aan huur en verzekering maar wel ruim 100 euro uitgeeft aan 20 minuten rijden in een supercar. Gewoon met begeleiding van een instructeur de openbare weg op.

DroomrittenDroomritten als een roadtrip, voor je verjaardag, je gala of bruiloft. Met een absoluut veilige wagen die exclusief is in het verhuursegment. En Luc: "Ik ben voor niets alle banken af geweest. Ze vonden me allemaal te jong. En die snelle auto vonden de banken gewoon een onderpand met risico. Al konden we zelf een fors deel inleggen want we werken en sparen al jaren."

Qredits, de stichting die ondernemers met leningen en coaching op weg helpt, geloofde er wel in. Met de coach van deze stichting kregen de starters er naar eigen zeggen 'een extra moeder bij'. Die geeft advies en introduceert de Almeerders in de zakenwereld. Het blijft een sprong, weet Ted. "Onze eerste salesprognose hebben we niet gehaald. We adverteerden online vooral bij autoliefhebbers. Dat leverde geen klanten op. De tickets worden het meest als cadeau gegeven aan liefhebbers en aan mensen die gewoon een leuke ervaring op hun bucketlist hebben staan. Dus werden we partner bij kadopagina.nl."

Tachtig klantenNu zijn er maandelijks tot tachtig klanten. Toekomstdromen zijn er ook. Vlaanderen in, groeien naar twintig auto's in een bedrijfspand met veel ramen, waar een community van autominnaars graag samenkomt. Nu eerst nog het hoofd boven water houden. Dus doen ze de offline en online sales en de administratie. Ze optimaliseren de site, de webmarketing, het prijsbeleid en alles rond de auto zelf. "Als ondernemer word je een heel goede autopoetser", lacht Luc Scholten. En ze kijken goed naar de kosten. Hun vergaderzaal is de Van der Valk om de hoek. Zelf blijven ze voorlopig thuis wonen. Dat is goedkoper en handig voor overleg ('onze ouders worden er soms gek van') en naast school werkt Luc nog 20 uur bij de McDonald's.

De zakenmannen blijven monter. Ted Scholten: "Je blijft toch risico's lopen. Dit bedrijf is de beste bijles.'' En broer Luc vult aan: ,,We ontmoetten keiharde mensen. We krijgen veel connecties. Mensenkennis ontwikkel je niet op school. Ondernemen is ook leven met onzekerheid."