Nieuws Actueel

Ondernemerslessen uit Duckstad

Ooit begonnen als enkel een tijdschrift, inmiddels uitgegroeid tot volledig 360˚ merk met computergames, typecursussen en nu zelfs een wooncollectie. Wat kunnen wij leren van Dagobert Duck, Oom Donald én zijn neefjes Kwik, Kwek & Kwak?

Evie Westland | Foto: © Disney 2016 en Donald Duck Weekblad 27 oktober 2016

Natuurlijk is het een publiek geheim dat Donald Duck goed gelezen wordt door mannen boven de vijfentwintig. Toch houdt Sanoma met ‘het vrolijkste weekblad van Nederland’ haar échte doelgroep (kinderen) als geen ander in de gaten. Ondernemersles 1 uit Duckstad? “Als je met kinderen werkt, moet je weten waar je doelgroep zich bevindt, altijd.”

Geluksdubbeltje

Aan het woord is Suzan Schouten, Domain Director Kids & Teens bij Sanoma. Ondernemers kunnen veel leren van Disney’s vrolijke woerd. Of eigenlijk nog meer van zijn krenterige oom, Dagobert Duck. “Denk groot, maar begin klein”, bijvoorbeeld. Dagobert Duck mag dan wel héél erg op zijn centen zitten, bij hem begon het uiteindelijk ook allemaal maar bij één dubbeltje. “Ondernemers moeten het financiële plaatje wel in de gaten blijven houden. Ze zijn soms zó gepassioneerd aan het ondernemen, dat ze vergeten dat er ook geld verdiend moet worden”, meent Schouten.

Lessen van Donald Duck. Het klinkt als een grote grap, maar eerlijk is eerlijk: het gaat Oom Donald bedrijfstechnisch voor de wind. Op print blijft de eend mateloos populair en ook op social media blijft het bereik maar groeien. “Het online bereik is misschien iets moeilijker te meten dan het aantal lezers van het tijdschrift, maar ik durf toch zeker wel te zeggen dat we in totaal een actieradius van ongeveer drieëneenhalf miljoen Nederlanders hebben”, aldus Schouten.

Wooncollectie

Eind september maakte Sanoma bekend een Donald Duck wooncollectie te lanceren in samenwerking met Disney, die inmiddels te bestellen is in de ‘Duckstadshop’ (de webshop, red.). Toch kunnen ondernemers niet alleen iets leren van Oom Donald: de relatie komt van twee kanten. “Wij worden ontzettend geïnspireerd door kleine ondernemingen en jonge start-ups”, vertelt Schouten.

(Tekst loopt door onder de foto):

“Sterker nog, wij zijn altijd op zoek naar partners om mee samen te werken.” Leuk idee voor een Donald Duck schoenenlijn of kampeerlijn? “Mail ons vooral! Met de wooncollectie hebben wij bijvoorbeeld samengewerkt met De Eekhoorn, specialist in meubelen en interieurartikelen. Wij hebben de licentie van Disney en zijn specialist in het maken van content en storytelling. Maar van meubels maken hadden wij dan weer geen verstand.”

Dekbed

Hoewel Donald Duck zich puur richt op kinderen, is de watervogel mateloos populair onder volwassen mannen. Maar gaat een man van 36 wel slapen onder een dekbed van Donald Duck? “Alles wat we doen, richten we in de eerste instantie op kinderen, maar wél met knipoog naar de oudere lezer. Wie houdt je tegen om een kluis van Dagobert in je werkkamer te zetten? Toch blijven we trouw aan onze ‘echte’ doelgroep. We maken geen producten die niet bruikbaar zijn voor kinderen.”

Uitzondering op die regel was de Donald Duck glossy. “We hebben ook weleens gedroomd over een auto; de 313 in het echt. Maar kinderen rijden geen auto. Als we er ooit één zouden mogen ontwerpen, zou het echt een gezinsauto moeten zijn.”

Ideeën voor een duurzame 313 bolide of andere Donald Duck spin-off? “Kom maar op. Iedereen weet ons zo massaal te vinden: wij zijn áltijd op zoek naar nieuwe ideeën. En onthoud: dream big, start small.”