ActueelRetail

Onsympathieke verkoper? Voor 34 procent reden om niet terug te komen

 
Foto ter illustratie, bron: ANP
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Een derde van de klanten koopt niet in een winkel waar een onsympathieke verkoper werkt, zo blijkt uit onderzoek van Stocard, de mobiele app om klantenkaarten mee te bewaren. Ook blijkt dat klanten een vertrouwd gezicht in de winkel waarderen en graag een praatje maken met een vaste medewerker.

Lees verder onder de advertentie

Voor het onderzoek liet Stocard een steekproef doen onder ruim duizend consumenten. Een derde (34 procent) daarvan gaf aan geen aankoop te doen in een winkel wanneer zij de verkoper niet sympathiek vinden. Voor een meerderheid (64 procent) geldt dat een slechte ervaring met een winkel betekent dat ze niet snel terugkomen.

Praatje met vaste medewerker doet klant terugkomen

Positieve ervaringen hebben ook effect, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan een derde van de deelnemers (36 procent) vindt het fijn een praatje te kunnen maken met hun vaste kassière of verkoper. Die voorkeur voor vertrouwde gezichten komt ook terug in de loyaliteit voor winkels. Een kwart (26 procent) van de Nederlanders geeft namelijk aan bepaalde producten altijd bij dezelfde winkel te halen, zelfs als het ergens anders goedkoper is. Mannen (33 procent) zijn hierin loyaler dan vrouwen (20 procent).

Lees ook: De klantreis: van mobile naar de winkelstraat

Lees verder onder de advertentie

Effect klantenkaarten op verkoop

Stocard deed ook onderzoek naar het effect van loyaliteitsprogramma's en klantenkaarten. Consumenten geven aan dat ze die kaarten wel gebruiken, maar alleen als ze er hun voordeel mee kunnen doen. ,,Loyaliteitsprogramma’s moeten dus verder gaan dan punten sparen en korting krijgen,'' zegt Emile Muijsson, Country Manager Benelux bij Stocard. ,,Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke aanpak waarbij consumenten gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen. Een positieve shopervaring met een vriendelijke verkoper kan natuurlijk ook geen kwaad. Zeker nu de retail in zwaar weer verkeert door het coronavirus, is loyaliteit belangrijker dan ooit.”