,,Denk aan NLdoet, de grootste vrijwilligersactie van Nederland waarbij jaarlijks in een weekend tal van klussen worden geklaard - maar dan 365 dagen per jaar. Ik vind het mooi de match te maken tussen mensen die de handen uit de mouwen willen steken en mensen voor wie het leven anders heeft uitgepakt. We leven in een participatiemaatschappij; we doen er goed aan ons om onze medemens te bekommeren."
Casinoavond
Met zijn voormalige compagnon maakte Eiso in 1999 een bliksemstart. ,,We zaten met z'n tweeën in een hok, met een computer. Een investeerder vermoedde dat er brood zat in ons initiatief. Zo hadden we snel een startkapitaal. Voor Adidas, waar mijn vrouw werkte, hebben we toen een casinoavond voor Warchild georganiseerd. Dat was meteen een opdracht van een bedrijf van naam. Daardoor ging het balletje rollen."
De klantenkring breidde zich snel uit met bedrijven met een Angelsaksische achtergrond; in die landen is het veel gebruikelijker om aan liefdadigheid te doen.
Doorstart
In 1999 scheidden de wegen van Eiso en zijn compagnon en richtte Eiso Zinnige Zaken op. Tijdens de crisis hadden bedrijven geen geld meer voor uitjes en ging Zinnige Zaken over de kop, waarna Eiso een doorstart maakte. ,,Vanaf 2013 ben ik Zinnige Zaken weer gaan uitbouwen, samen met Henk van den Berg, die voorheen bij Nationale Nederlanden werkte. We voorzien in een behoefte. Bij bedrijven is de bereidheid iets voor de maatschappij te doen toegenomen. Wat daarbij opvalt, is dat die bereidheid vanuit de medewerkers zelf komt. Zij willen tijdens een uitje graag aan het werk of met iemand op stap. Vooral in de zorgsector is de vraag gegroeid."