Nieuws Actueel
Pistache Mixstore in Zwolle 6e plek leukste conceptwinkels van Nederland
Het Eiland, twee jaar geleden kopzorg voor de gemeente Zwolle, gevestigde winkeliers en vastgoedeigenaren. Een desolaat, zieltogend uithoekje van de Zwolse binnenstad: daar wilde toch geen ondernemer zijn handen aan branden? Wel dus. Ondernemerspaar Annemarieke Grootoonk en Hylke Thiry zagen hun kans en openden Pistache Mixstore die anderhalf jaar later geroemd en geprijsd wordt. Een interview in De Stentor.

De winkel belandde afgelopen week nog op de zesde plaats van leukste conceptwinkels van Nederland. "In Zwolle was heel veel niet", legt Grootoonk uit. "Landelijke en lokale merken ontbraken. Veel duurzame, biologische producten die fair trade zijn."
DiversiteitGrootoonk en Thiry besloten daarom om vierkante meters in hun pand onder te verhuren aan merken en bedrijven. Momenteel zijn dat er circa veertig. Daardoor is de winkel nu een schijnbare chaos aan spullen. Een greep uit het assortiment: sokken, platenspelers, fietsen, jassen en koffie. "Ik denk dat het succes komt doordat we iets unieks hebben in Zwolle. Het verrassingseffect." Onderscheiding moet de norm zijn door een grote diversiteit aan producten, met een focus op duurzaamheid, en ja, daar hoort soms een prijskaartje bij geeft Grootoonk toe.
"Ik wil ook dat klanten hier andere producten tegenkomen dan in andere winkels, we willen ze wat anders bieden. Spullen worden soms zelfgemaakt door één persoon. We hebben bijvoorbeeld ook geen opruiming. Ik vind dat als je een goed product hebt, daar ook een prijs bij hoort."
UitverkoopGrootoonk hekelt de 'fast fashion' trend waarbij kleding snel geproduceerd wordt en ook snel de uitverkoop ingaat. "Wij willen graag tegen de stroom in." Dat doet de Pistache onder andere met het organiseren van workshops als het zetten van koffie, edelmetalen bewerken, handlettering (een moderne vorm van kaligrafie) en het organiseren van het Outdoor Food Festival. Ook heeft de winkel enkele kleine bedrijfjes die ruimte huren.