Nieuws Actueel

Oprah Winfrey's wijsheid: Met deze drie vragen is elk conflict op te lossen

Ze is de koningin van de levenslessen en ook deze wijsheid van Oprah mag je niet missen. Ze heeft namelijk de oplossing om elk conflict uit de weg te ruimen, zowel thuis als op de werkvloer.

De Ondernemer 6 juli 2018

Oprah

Conflicten zijn in de basis altijd ingewikkeld. Niet alleen omdat er vaak rationele en irrationele gevoelens een rol spelen. Maar ook omdat in een strijd vaak vanalles wordt gezegd, en net zoveel wordt verzwegen.

Door de jaren heen is Oprah Winfrey een expert geworden als het gaat om conflicten. In haar show behandelde ze complexe onderwerpen waar diepgewortelde conflicten een rol speelden. "In mijn show sprak ik met ruim 30.000 mensen", vertelt Oprah tegen business website Inc. "en al die 30.000 personen hadden één ding gemeen."

Geen ego-streling

Volgens Oprah draait het allemaal om één ding: erkenning. Daarmee bedoelt ze niet dat al die mensen zitten te wachten op ego-streling of loze complimenten als: "Je bent zo'n geweldige vrouw", of: "Ik kan niet geloven wat een ongelooflijke baas je bent." Ze zag dat de oplossing van een conflict begint bij het oprecht tonen van begrip en het daadwerkelijk horen wat iemand zegt.

Tijdens een lezing over carrière, leven en leiderschap op de Stanford Graduate School of Business zegt Oprah dat het allemaal neerkomt op drie vragen:

  1. Heb je me gehoord?
  2. Heb je me gezien?
  3. Heeft dat wat ik zei betekenis voor je?

Begrip en erkenning

In andere woorden, als een werknemer je vertelt dat ze nog iemand in het team erbij nodig hebben, dan kun je jezelf gaan verdedigen of de focus leggen op ingaan op het feit dat er een nieuw teamlid aangenomen moet worden, maar gek genoeg is volgens Oprah de juiste oplossing niet altijd om direct een nieuw teamlid aan te stellen. Om conflicten te vermijden is het volgens haar veel belangrijker om allereerst begrip te tonen naar je werknemer en zijn probleem te erkennen.

"Je bent de laatste tijd van groot belang voor het team geweest - het beheren van planningen, het reageren op klanten, het onderhouden van contacten tussen het team en de engineeringafdeling ... ik zie alles wat je hebt gedaan en waardeer je inzet zeer."

Hanteerbaarder

Volgens Oprah (en elke andere psycholoog), als iemand zich gehoord voelt, verandert het spel. Je ziet een persoon ontspannen en zijn toon wordt zachter. Het conflict begint plots hanteerbaarder te lijken.

"Probeer het bij je kinderen, je man, je vrouw, je baas, je vrienden", bepleit Oprah. "Geef ze erkenning. Zeg: 'Ik zie je, ik hoor je en wat je zegt is belangrijk voor mij'. En je zult zien wat het je oplevert."