Nieuws Actueel
Parkeren bij winkels in Losser mogelijk
Wethouder Marcel Wildschut neemt conclusie klankborgroep niet over. Parkeren bij winkels blijft mogelijk

Marcel Wildschut laat zich niet beperken in zijn aanpak van het opfrissen van het centrum van Losser. De fracties van Burgerforum en VVD waren bang dat het college de conclusie van de klankbordgroep zou overnemen, waarbij het centrum in de toekomst moet doorgroeien naar 'autoluw zonder parkeren'. "Dat kan de conclusie van de klankbordgroep zijn, maar dat hoeven wij niet over te nemen."
"Wij willen een autoluw centrum maken, waarbij incidenteel parkeren bij winkels mogelijk blijft", aldus Wildschut. "Tegelijkertijd wil ik ook flexibel kunnen blijven. Als in de toekomst blijkt dat in het centrum autoluw zonder parkeren wenselijk is, dan wil ik de mogelijkheid houden dat te kunnen invoeren. Ons uitgangspunt blijft dat tijdelijk parkeren voor de deur van de winkel mogelijk blijft."
Gast"Autoluw moet automobilisten het gevoel geven dat ze te gast zijn in een gebied", zei Wildschut. Ron de Leeuw van de VVD vroeg zich af of het de wethouder bekend was dat het centrum al twintig jaar bestemd is als woonerf en dat dat ook wordt aangegeven met borden. "Er zijn dus al beperkingen qua snelheid".
Blauwe zoneWildschut: "Maar daar heb ik niets aan als mensen zich er niets van aantrekken. Dan moet je andere, fysieke maatregelen treffen. Daar zijn we mee bezig." De Leeuw opnieuw: "Wist u dat de blauwe zone eigenlijk niet eens rechtsgeldig is. De blauwe lijnen staan aan de verkeerde kant. Ze moeten aan de voorkant staan. Ze staan bij ons aan de achterkant".
Wildschut ging terug naar zijn plek en ging op internet op onderzoek uit. Wat bleek: de blauwe zone is geldig als er een blauwe streep staat aan één korte zijde. Voor of achterkant maakt dus niet uit.
Foutief parkerenOver de vraag hoe de gemeente de foutieve langparkeerders uit het centrum denkt weg te krijgen, werden alleen door de VVD enkele opmerkingen gemaakt. Woordvoerder Heegen gaf aan dat het inzetten van boa's veel minder duur is dan aanvankelijk geschetst. "Een boa kost voor één dag per week 13.000 euro per jaar. En geen 40.000, zoals D66 meldde."
Werknemers buiten centrum parkerenWildschut wees de discussie over de boa's door naar de toekomst. Hij hoopt vooral dat een appel aan werknemers in het centrum om hun auto buiten de blauwe zone te parkeren, genoeg vrije parkeerplaaatsen oplevert.
Via een amandement ging uiteindelijk ook Burgerforum mee met het college. Aan de zin 'doorgroeien naar een autoluw centrum zonder parkeren' gaat nu het woord 'mogelijk' vooraf.