Nieuws Actueel

Hoe Pauline Mulder met Rico Verhoeven haar boxers op de markt zet

In de boxershorts van PFM Underwear moeten mannen zich krachtig en zelfverzekerd voelen. Onderneemster Pauline Mulder heeft daarom bokser Rico Verhoeven aan haar merk verbonden als boegbeeld.

Vincent Krijtenburg 18 april 2018

Pfm pmulder ricoverhoeven 01

In 2014 richt voormalig jeugd top tennisspeelster Pauline Mulder PFM Underwear op (PFM staat voor ‘PerForMance’). Met een overtuigend businessplan krijgt ze 25.000 euro krediet van de bank, waarna de zoektocht naar leveranciers en samenwerkingspartners kan beginnen.

Sebastiaan Verschuren

Mulder realiseert zich al snel dat het merk een krachtig boegbeeld nodig heeft. Tennisspeler Richard Krajicek blijkt volgens Mulder te verlegen voor deze rol. De sporter die in 1996 Wimbledon won, brengt haar wel op het goede spoor. “Hij gaf mij de tip dat ik moest kijken naar sporters die op de Spelen in London hadden gesport en naar Rio zouden gaan. Dit zijn veelal sporters die nog niet hun geld verdienen met sport. Op deze manier kun je een Olympische sporter vinden die nog wel betaalbaar is”, zegt Mulder. Ze benadert zwemmer Sebastiaan Verschuren (5e op 100 meter vrije slag) en overtuigt hem van haar verhaal. “Er was gelijk een goede klik, en zo is hij mijn eerste boegbeeld geworden.”

Team

Ondertussen heeft Mulder ook een team van externe professionals om zich heen verzameld. Het Bredaase Superrebel houdt zich bezig met vormgeving van en krachtige slogans. Het ontwerpen van de boxers doet ze samen met twee ervaren ontwerpsters die ze projectmatig inhuurt. Distributeurs Brandrush en BIANCA-Agency zorgen dat winkeliers de onderbroeken in hun winkel verkopen. Als investeerder en sparringspartner stapte Hans Remie in. “Als ik alle mensen die aan mijn merk werken zou moeten aannemen, dan zou ik een man of vijftien aan het werk hebben”, legt Mulder uit.

Rico Verhoeven

Zwemkampioen Sebastiaan Verschuren zet in 2016 een punt achter zijn sportcarrière, waardoor Mulder op zoek moet naar een nieuw gezicht voor het merk. Hoewel het ietwat hoog gegrepen lijkt, neemt ze contact op met het management van kickbokser Rico Verhoeven, een gedroomd boegbeeld voor het boxermerk. “Zijn manager reageerde enthousiast”, zegt ze. “Hij had met veel grote merken rond tafel gezeten, maar ze zochten echt een merk dat bij Rico past.” In 2017 tekenen Mulder en Verhoeven een driejarig contract.

https://www.youtube.com/watch?v=GMKf6gbtruU&

Rico verhoeven staat niet alleen op de verpakkingen en in de folders, maar krijgt ook een eigen lijn boxershorts. “Hij wist precies wat hij wilde! Een eigen elastiekband met de vorm van zijn logo bijvoorbeeld. Hij had zoveel ideeën dat we genoeg designs hebben voor een mogelijke opvolging van de lijn”, zegt Mulder over de limited edition collectie die uit drie designs bestaat. Onderdeel van de samenwerking is dat Verhoeven de boxers tijdens trainingen uitvoerig test.

Doelgroep

Als doelgroep heeft PFM mannen tussen 25 en 50 voor ogen. “Mannen vinden het belangrijk wat wij vrouwen van ze vinden. Daarom zijn de onderbroeken ontworpen door vrouwen, voor mannen”, zegt Mulder. Met de komst van de Rico collectie boort PFM een jonge doelgroep aan. Ook pubers en jong volwassenen dragen vandaag de dag de onderbroeken met de thema’s: World (met een wereldkaart), Quotes (‘Its up to you’) en Gold (kampioensgordel).

Icoon

Volgens Mulder geeft Verhoeven status aan het merk. Ze is niet bang dat de populariteit van Verhoeven afneemt. “Ik ken hem, en zie ‘m niet snel naar de achtergrond verdwijnen. Hij heeft aangegeven nog zeker vijf jaar door te gaan met boksen als dat lukt. Het gaat ook niet alleen om het boksen; hij is een fit-icoon met veel ambitie”, zegt ze.

Boek Pauline Mulder als spreker: Klik hier

Internationaal

De groeiambities van Mulder liggen primair in Nederland en secundair in het buitenland. Nationaal wil ze van 85 naar 300 verkooppunten. Via een distributeur in België wil ze de eerste internationale stappen zetten. Daar hoort ook een nieuw Belgisch Olympisch boegbeeld bij. De onderhandelingen met snowboarder Seppe Smits zijn in afrondende fase.

Omzet

Na jarenlang investeren moet PFM Underwear dit jaar zwarte cijfers gaan schrijven. “Het kost tijd en geld om een merk goed neer te zetten. Zeker als je concurrenten Calvin Klein, Hugo Bos, Björn Borg en Tommy Hilfiger zijn.” Naar verwachting worden er dit jaar 60.000 boxershorts verkocht, wat met een gemiddelde prijs van 23 euro per boxer neer komt op een omzet van 1,4 miljoen euro.

Spreken

Naast haar drukke leven als ondernemer geeft Pauline Mulder lezingen waarin ze haar verhaal en boodschap uitdraagt. “Als je tegenslagen hebt gehad en met een achterstand begint, dan kun je alsnog succesvol zijn. Maar je zult moeten knokken voor wat je waard bent”, zegt Mulder, die hoopt mensen te inspireren om hun dromen waar te maken.

https://youtu.be/c5KQe5UjZ9Q

Fit-icoon Rico Verhoeven geeft status aan PFM Underwear

Pauline Mulder, PFM Underwear