Philips Lighting verdient nog altijd veel geld met conventionele verlichting, zoals gloeilampen, halogeenlampen en hogedrukontladingslampen. Dat geld investeert de mondiale marktleider in eigentijdse ledverlichting voor consumenten en (digitale) verlichtingssystemen voor kantoren, gebouwen en winkels: een groeiende én lucratieve markt.
Om beleggers te interesseren in aandelen Philips Lighting heeft het bedrijf onlangs documenten afgescheiden die een aardige inkijk geven in zijn strategie. Daaruit zijn prioriteiten af te leiden. Een daarvan is om het geld dat met 'oude verlichting' verdiend is, te investeren in nieuwe, met het internet verbonden ledverlichting.
Door volumes van concurrerende bedrijven te veroveren die de industrie de rug toekeren, gaat Philips door met zijn consolidatieslag in de krimpende (conventionele) lichtmarkt. Ondertussen gaat het concern ook door met het sluiten van zijn verlichtingsfabrieken die op die oude leest zijn geschoeid. In 2008 waren er dat nog 45 en daarvan zijn er nog 21 over.
ToekomstHet energiezuinige led heeft de toekomst. En vooral als die verlichting via het internet is verbonden. Daarom gaat Philips Lighting door met innoveren op dit vlak, zowel voor de professionele markt als voor consumenten. Met 'passende marketingstrategieën' moet het marktaandeel verder worden vergroot.
Philips Lighting klopt zich op de borst met het investeren van 4,9 procent van de jaaromzet (7,5 miljard euro) in onderzoek en ontwikkeling. Grootste concurrent Osram koketteert met maar liefst 8 procent van de omzet. Philips Lighting beweert meer dan 14.000 octrooirechten te bezitten, 'meer dan de concurrentie'. Maar Osram zegt er 18.000 te tellen.
Wat ledverlichting betreft, gaat het bij het lichtbedrijf niet alleen om de verkoop van ledlampen, maar meer nog om verlichtingssystemen. Goed voorbeeld zijn de 'slimme lantaarnpalen' die het bedrijf aan Los Angeles heeft geleverd. Of de ledverlichting in winkels, die artikelen aantrekkelijker presenteert. De verkoop van led is inmiddels goed voor de helft van de omzet van Philips Lighting.
Ondanks de teruggang in conventionele verlichting heeft Lighting de resultaten in de afgelopen zes kwartalen verbeterd. Dat heeft volgens het concern ook met de schaal van het bedrijf te maken.
Lighting heeft verkoop- en distributiekanalen in 180 landen, met meer dan zeventig verkoopkantoren. Die slagkracht zet concurrenten op achterstand, meent het concern. Wereldwijd werken er bij Philips Lighting 36.350 mensen.
SchuldenlastPhilips Lighting telt vier bedrijfsonderdelen: lampen, led, professioneel en thuis. De omzet van deze divisies lag vorig jaar op respectievelijk 2,9 miljard, 1,3 miljard, 2,8 miljard en 515 miljoen euro. De operationele winst van Philips Lighting noteerde 547 miljoen euro. De schuldenlast bedraagt ongeveer 950 miljoen euro.
Volgens Philips zal de omzet van de wereldwijde verlichtingsmarkt in 2020 goed zijn voor een kleine 80 miljard euro, een groei van een procent of 3. De markt maakt een snelle transformatie door, die voornamelijk wordt verklaard door de toenemende behoefte aan verlichting, de stijgende vraag naar zuinige verlichting en de toenemende vraag naar digitaal licht. Verwacht wordt dat de markt van verlichtingssystemen verbonden met het internet groeit van ruim 3 miljard naar 7 miljard euro in 2020. Door onder meer nieuwe 'lichtervaringen mogelijk te maken' wil Philips daar kansen benutten.
UitdagerOsram (omzet 5,6 miljard euro, operationele winst 567 miljoen euro) is de belangrijkste uitdager van Philips Lighting.
Op het eerste gezicht kent het Duitse verlichtingsbedrijf veel overeenkomsten met de marktleider uit Nederland. De onderneming is ook een afsplitsing van een grote multinational: Siemens. ,,De belangrijkste verandering sinds we onafhankelijk zijn, is dat we zelf besluiten nemen en niet meer afhankelijk zijn van de groep. Kortom: we hebben meer vrijheid om te ondernemen,'' laat een woordvoerder van Osram desgevraagd weten.
Sinds 3 jaar is Osram aan de beurs genoteerd. Moederconcern Siemens houdt nog ongeveer 17 procent van de aandelen van Osram. Koninklijke Philips brengt op vrijdag 27 mei ongeveer 25 procent van de aandelen van Lighting naar de beurs. De afbouw van de overige 75 procent volgt in de komende jaren.
Lees ook: Philips Lighting zint op beursgang