Nieuws Actueel

Picnic start nieuwe service

Klanten van online supermarkt Picnic kunnen vanaf vandaag nauwkeurig op hun telefoon volgen wanneer de boodschappen precies worden bezorgd. De bezorgdienst die sinds september functioneert in Amersfoort en Leusden, introduceert de boodschappenradar, zo schrijft het AD. Op de app van Picnic is nu live te zien waar de bezorger precies rijdt en hoe laat het elektrische boodschappenkarretje voor de deur staat.

Istvan Kövi | Foto: Picnic 2 maart 2016

Picnic 1065

Online supermarkt Picnic zegt in de eerste vijf maanden 10 procent marktaandeel te hebben verworven. Het Amersfoortse bedrijf heeft al ruim 6000 klanten in Amersfoort en 1000 in Leusden. Het assortiment wordt met steeds meer regionale producten aangevuld. Zo levert Picnic sinds kort bier van brouwerij De Volle Maat uit Leusden, en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort. De boodschappendienst krijgt binnenkort een vervolg in Utrecht, Almere of Apeldoorn.

UberDe klanten kregen 's ochtends een sms waarin stond in welk half uur die dag de boodschappen werden bezorgd. Michiel Muller, één van de Picnic-oprichters: "Klanten vroegen zich af of het niet nog preciezer kon. We zijn aan de slag gegaan, met als resultaat een service die lijkt op die van taxidienst Uber.''

Klanten zien nu op hun telefoonscherm het electrische boodschappenautootje van Picnic door de straten rijden, en weten precies hoe laat de bezorger met de bestelling voor de deur staat. Muller: ,,Je hoeft nu maar even thuis zijn om de boodschappen in ontvangst te nemen.''

AdviezenDe online super maakt gebruik van adviezen en tips van klanten bij het verbeteren van de service. Jessica Wolffers hielp als klant bij de ontwikkeling van de boodschappenradar. Ze wijst erop dat klanten al geen uren hoefden te wachten op hun bestelling. Voor een pakket van PostNL of bezorging van een ander product moet ze vaak uren thuis blijven. "Maar met de nieuwe boodschappen-app weet je het op de minuut nauwkeurig; erg handig als je nog even je kind moet ophalen.''

Op verzoek van klanten, die zich afvragen wie 'die leuke jongen of jongedame toch is', wordt ook een kort profiel met fotootje van de bezorger aan de app toegevoegd. "Mensen willen graag iets meer weten over hun bezorger," zegt Muller. "En onze runners bouwen zo een band op met de klanten."

PionierEr is geopperd om bezorgers ook een maatschappelijke rol te geven. Muller vindt die gedachte interessant. Hij kan zich voorstellen dat de bezorgers bij hun huisbezoeken ook kijken hoe het met de klanten gaat. "Er zijn oudere klanten die het huis niet meer uit komen, en daarom boodschappen laten bezorgen. Onze medewerkers kunnen zien hoe ze eraan toe zijn."

Het bedrijf kan als pionier worden beschouwd. Muller: ,,Zulke diensten maken in de toekomst deel uit van de voedselvoorziening van een moderne stad.'' De online super is volgens Muller harder gegroeid dan voorzien. Zo moesten met spoed wagentjes worden bijbesteld. Picnic heeft intussen vijfentwintig electrische wagens rijden. Een jonge wijk als Vathorst telt veel klanten.

De bezorgdienst opent ook mogelijkheden voor regionale producenten, zegt Muller. ,,Een product als Sambal Bert komt de supermarkt niet in en heeft de mogelijkheid niet om zelf te distribueren. Maar nu krijgen ze de kans.''