Nieuws Recreatie en toerisme

Nieuwe eigenaar D-reizen ziet toekomst in reiswereld en heropent meer dan 100 winkels

Hoewel de reisbranche nog lang niet uit de greep is van de pandemie, heeft de nieuwe eigenaar van D-reizen, Marc van Deursen van Prijsvrij, volop plannen. ,,We willen in testwinkels een huiskamersfeer creëren, waar je met een drankje op een grote iPad accommodaties kunt bekijken.’’

Natasja de Groot (AD) 30 juli 2021

D reizen opent winkels

In totaal wil Marc van Deursen van Prijsvrij 100 tot 150 winkels van D-reizen heropenen. Foto's: ANP

Het idee was om deze zomer af te trappen met een flitsende tv-reclame om vakantieminnend Nederland warm te maken om een reis bij D-reizen te boeken. Dat liep anders: het kabinet besloot net op dat moment de coronateugels weer aan te halen vanwege het oplopende aantal besmettingen. ,,We hebben de tv-reclame maar even uitgesteld tot begin september. Hopelijk kunnen we dan nog wat boekingen voor de herfstvakantie meepakken’’, vertelt reisondernemer Marc van Deursen (50), directeur van Prijsvrij, tegen het AD. Zijn organisatie nam onlangs de naam van D-reizen en tientallen winkels over.

Lees ook: Prijsvrij krijgt akkoord voor overname van failliet D-reizen

Hoewel de schade volgens Van Deursen meevalt voor Prijsvrij - ,,we kopen pas vliegtickets en hotels in op het moment van boeken’’ -, is het toch een flinke domper. ,,Iedereen in de reissector had gehoopt en gedacht dat het een zorgeloze zomervakantie zou worden.’’

Wat lucht voor reiswereld nu landen op geel of oranje gaan

Nu het kabinet landen binnen de Europese Unie een gele of groene kleurcode heeft gegeven, hoopt hij dat de reiswereld weer wat lucht krijgt en het vertrouwen terugkeert bij de reizigers. Overigens gaat hij er niet van uit dat de aanpassing van de kleurensystematiek deze zomer nog zal leiden tot een enorme boekingsgolf. Daarvoor komt het besluit van het kabinet te laat, zegt hij. ,,Het zomerseizoen is nu al zo goed als voorbij. De meeste mensen zijn al op vakantie of zelfs alweer terug. Het lijkt een beetje een doekje voor het bloeden.”

De eigenaar geeft gas, inmiddels al 40 winkels open

Desondanks is de ondernemer uit Den Bosch best positief over de nabije toekomst; zó positief, dat hij heeft besloten de opening van enkele D-reizenwinkels, die gepland stonden voor september, naar voren te halen. Van Deursen laat er sowieso geen gras over groeien, zo blijkt. De overnamedeal is pas halverwege mei beklonken en inmiddels hebben al veertig winkels van D-reizen de deuren weer geopend. Deze week volgen er nog eens vijf. ,,Sommige winkels die nu zijn geopend, hadden net een opfrisbeurt gehad, met onder andere nieuw meubilair”, vertelt de ondernemer.

In totaal wil hij 100 tot 150 winkels van D-reizen heropenen. Hij heeft zijn pijlen gericht op de winkels op de meest succesvolle plekken. Het logo van D-reizen dat recent was vernieuwd, gaat wel van de gevels. ,,We halen het oude logo weer van stal. Dat vonden we toch mooier.”

D-reizen ontdaan van stoffig imago

Maar dat lijkt zo’n beetje alles wat de reisondernemer bij het oude wil laten. Van Deursen wil D-reizen ontdoen van het stoffige imago, en daarvoor heeft hij plannen genoeg. ,,Zo is een van de ideeën om een soort holidaycafé waar je een drankje en een snack kunt krijgen uit het land waarnaartoe je een reis wilt boeken. Een ander idee is dat klanten in de winkel op de iPad of met virtual reality accommodaties kunnen bekijken.’’

De tekst gaat onder de foto verder.

Reisondernemer Marc van Deursen, directeur van Prijsvrij.

Testwinkel is mix horeca en Apple Store

Om te kijken of zoiets aanslaat bij klanten, wil hij nog dit jaar in enkele grote steden testwinkels openen. De eerste zal later dit jaar de deuren openen in Den Bosch, waar ook het hoofdkantoor zit van Prijsvrij. Locaties als Rotterdam en Amsterdam liggen volgens de ondernemer ook voor de hand.

,,In de testwinkels willen we een combinatie van een horecagelegenheid en een Apple Store. Nu neemt de klant in de winkel plaats aan een hoog bureau met twee krukken, waar de medewerker het beeldscherm kan omdraaien. We willen een huiskamergevoel creëren met lage zithoeken, waar je koffie kan drinken en een versnapering kan eten, en onderwijl met een grote iPad op schoot accommodaties kan bekijken. Een reis boeken is een reis boeken, maar we willen ook zorgen voor voorpret.’’

R-reizen is gekocht voor de lange termijn

De investeringen worden voor 50 procent opgehoest door de Duitse levensmiddelengigant REWE - die al zeven jaar mede-eigenaar is van Prijsvrij - en voor 50 procent door Van Deursen zelf. De twee geloven dat er veel potentie zit in de winkels van D-reizen. ,,We hebben ze niet gekocht voor de korte termijn, maar met het oog op de toekomst’’, benadrukt de reisondernemer. ,,En’’, zo vult hij aan, ,,D-reizen was voor corona gewoon een winstgevend bedrijf.’’

Hoewel de reisondernemer online minded is - hij is twintig jaar geleden begonnen als ict-ondernemer - gelooft hij sterk in de kracht van fysieke winkels. ,,Mijn vader had vroeger Blokkerachtige winkels en in die zin denk ik dat ik een redelijk gevoel heb voor de retail.’’

Lees ook: Waar het Elske Doets níet lukte haar reisbedrijf te hervormen

Volgens hem heeft corona bovendien laten zien dat veel vakantiegangers persoonlijk contact heel belangrijk vinden en dat daar de toegevoegde waarde kan liggen voor een reisbureau. ,,Je ziet het aan de drukte bij de klantcontactcenters.” Jongeren zullen er minder gevoelig voor zijn, maar Van Deursen gaat ervan uit dat een grote groep het fijn vindt om een reis te boeken in een fysieke winkel bij een medewerker aan een balie. ,,Dat geeft ze een gevoel van zekerheid.’’

Van Deursen verwacht vooral nog veel synergievoordelen te halen uit de combinatie van Prijsvrij en D-reizen. ,,Onze eigen virtuele touroperator Sunmix is verantwoordelijk voor 70 procent van de omzet van Prijsvrij. We denken dat we met de digitaliseringsslag ook bij D-reizen veel winst kunnen behalen.’’

"We zullen uiteindelijk leren leven met corona. De behoefte aan reizen zal altijd groot blijven"

Marc van Deursen, de eigenaar van D-reizen

Reiswereld krabbelt op naar het oude niveau

Dat de reiswereld wel weer zal opkrabbelen, lijdt volgens hem geen twijfel. Als reisondernemer maakte hij 9/11, Sars en de fusie van Air France-KLM mee. Na 9/11 dacht volgens Van Deursen iedereen dat het videobellen een alternatief zou worden voor reizen, maar de luchtvaart zat na een jaar weer op het oude niveau. ,,We zullen uiteindelijk leren leven met corona en alle varianten. De behoefte aan reizen zal altijd groot blijven”, zegt hij.

De meeste aandacht gaat nu uit naar de grote reisorganisaties, maar Van Deursen wijst ook op de penibele situatie van reisbedrijven die gericht zijn op reizen buiten Europa. Die liggen al meer dan een jaar stil. ,,Ik vind dat de overheid de reissector wat meer zou moeten steunen. Zo zou er net als voor de evenementensector een garantiefonds voor annuleringen moeten komen. De reisbedrijven die hebben moeten annuleren, kunnen dan schadeloosgesteld worden. En een reis is in feite ook een soort klein evenement.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws