Nieuws Actueel

Recreatiepark Landal De Reeuwijkse Plassen nieuw biedt kansen voor lokale bedrijven

Een nieuw recreatiepark in de regio is geen bedreiging, maar biedt juist kansen voor lokale ondernemingen. GREEN laat dat zien met het nieuwe recreatiepark Landal De Reeuwijkse Plassen. Vanaf de bouw zijn ondernemers uit het Groene Hart betrokken bij het park en daar profiteren ze nu al van.

Bert van den Hoogen | Foto: Peter Franken 4 oktober 2017

Landal peterfranken 01 kopie

De bakker en slager, de botenverhuurder, het museum en het theater, Avifauna, de restaurants… Netty Schouten kan nog wel even doorgaan met de lijst ondernemers die allemaal een graantje meepikken van het nieuwe recreatiepark in Reeuwijk. Ze heeft als marketing manager van GREEN tachtig ondernemers enthousiast weten te maken over het recreatiepark. ,,Ze hebben hun nek uitgestoken door vrijblijvende deelname aan een fantastische opening, waarbij de gehele streek zich presenteerde aan het publiek. De regionale verankering is het basisprincipe van het park. Dat is de meerwaarde.

Landal ziet al langer in dat mensen anders gaan recreëren. Ze willen erop uit, de omgeving verkennen. Ze willen niet slechts alleen vermaakt worden op het park.’’ Parkmanager Arjan van Esveld merkt dat dat vanaf de eerste dag ook zo werkt. ,,Het is hetzelfde als bij ieder recreatiepark. Als gasten aankomen bekijken ze eerst de woning en willen daarna direct weten wat er te doen is.

Lees ook: CEO Landal GreenParks: 'We moeten onze gastgerichte cultuur goed bewaken'

GREEN, de ontwikkelaar van het park, zag in dat het Groene Hart de perfecte plek is om erop uit te trekken. Het is een gebied met prachtige natuur en cultuur en je zit binnen een half uur in de grote steden. Dat aanbod moeten wij als Landal niet zelf op het park willen bieden. Al snel kom je bij de ondernemers in de regio die daar veel beter in zijn.’’

Impuls

De economische impuls van het park voor de regio rekent Esveld makkelijk voor. ,,We hebben per jaar zeker 125.000 gastenovernachtingen. Als al die gasten per dag tien euro in de regio besteden – en dat is helemaal niet veel, dan is dat 1,25 miljoen euro. Dit is nog een heel voorzichtige inschatting. We hebben het over een enorme impuls van miljoenen voor de regio.’’

Plannen

De ondernemers die dat inzagen, zijn vanaf het begin door Schouten meegenomen in de plannen en in de marketing. Met nieuwsbrieven, uitnodigingen voor vergaderingen en ontwikkeling van promotiemateriaal zorgde Schouten ervoor dat de ondernemers ambassadeurs van het park en van de regio zijn geworden. ,,We hebben bij de promotie van het park de ondernemers voorop gezet. Bij de opening in december hebben we ze in het zonnetje gezet, zodat zij alle aandacht kregen in de vorm van een markt in en rondom de centrumvoorzieningen. Sommige ondernemers hebben speciaal voor het park foldermateriaal ontwikkeld. Een restaurant heeft een folder met fietsroutes vanaf het park ontwikkeld welke allemaal zijn restaurant aandoen. Die folders liggen bij zijn restaurant maar ook op het park. De parkgasten krijgen bij aankomst de eerste informatie over deze tachtig ondernemers en initiatieven, zoals ook de vele activiteiten en bezienswaardigheden die Gouda en de directe omgeving te bieden hebben.’’

Luxe

Het park heeft wel een luxe binnenzwembad, speciale (coffee)bar, ijssalon en restaurant, Natuurwinkel, watershop, haven, natuurspeeltuin en enkele voorzieningen en activiteiten, maar ook die zijn weer opgezet met regionale ondernemers. Een duikschool geeft proeflessen voor parkgasten in het zwembad, de Natuurwinkel is een initiatief van de ondernemer van de Jumbo uit Reeuwijk en heeft streekproducten in het assortiment. De horeca op het park, bestaande uit het restaurant, de bar en de eigen ijssalon ambachtelijk ijs wordt gemaakt, is een uitbreiding van de lokale ondernemer Reeuwijkse Hout Horeca.

Esveld schat in dat ondernemers in een straal van 25 kilometer kunnen profiteren van het park, maar het kan weleens veel verder reiken. Het park is inmiddels ook door vele buitenlandse toeristen ontdekt. Zij komen voor de internationaal bekende bezienswaardigheden en zoeken een leuke uitvalsbasis.

Duurzaamheid

Bij de keuze voor het park speelt het duurzame karakter zeker een rol. De woningen zijn vervaardigd van duurzame materialen, hebben allemaal een warmtepomp en het park beschikt over een eigen elektriciteitsnetwerk onder andere dankzij de zonnepanelen op het voorzieningengebouw. De waterwoningen zijn allemaal aan het water gelegen en zijn zo gesitueerd dat er op de veranda’s en terrassen altijd privacy is. Esveld: ,,We merken dat de gast het niet per sé beter wil, maar vooral anders. Ze willen een unieke ervaring. Die heb je niet in een hotel midden in Amsterdam, maar wel op dit park in deze omgeving. Door de ruimtelijke opzet heb je de beleving in een natuurlijke omgeving te verblijven. Vervolgens heeft de buitenlandse gast volop de mogelijkheid om de streek te beleven dankzij de unieke samenwerking met de lokale ondernemers en regionale initiatieven.’’

Rendement

Het park had bij de opening in december 145 woningen. GREEN heeft een deel als investering in eigendom. De overige woningen zijn voornamelijk gekocht door particulieren die door middel van verhuur via Landal GreenParks een rendement realiseren. Het park is regelmatig volgeboekt en er wordt nu gewerkt aan de ontwikkeling van fase II en III, wat neerkomt op nog eens 135 woningen.

Schouten: ,,Het concept slaat duidelijk aan. We zien dat ook in de omgeving. Steeds meer ondernemers en culturele instellingen tonen belangstelling in het park. Het beperkt zich dus niet alleen tot ondernemers en producten uit de streek.’’

We hebben bij de promotie van het park de ondernemers voorop gezet

Arjan van Esveld, parkmanager Landal De Reeuwijkse Plassen