Nieuws Retail

10Days lapt alle moderegels aan de laars

Barbara Hilbrink, creatief directeur van 10Days, lapte een paar gouden moderegels aan haar laars. Dat pakte goed uit. Het kledingmerk groeit snel en wordt in vijf landen verkocht.

MARLIES RUIJTER | Foto Marco bakker 28 juni 2017

Barbara Hilbrink

Ieder jaar een zomer- en wintercollectie? Niet bij het eigenzinnige Amsterdamse merk 10Days. Barbara Hilbrink (42) richtte het tien jaar geleden op, samen met haar compagnons Myon Veenendaal en Ferdy Ruys.

Lifestyle

,,We vertegenwoordigen een lifestyle. 10Days staat voor vrijheid: voor tijdloze en comfortabele kleding. Het is simpel, maar niet gewoon. Wij maken de kleding die wij mooi vinden, maar die we nergens konden vinden. Met dat idee zijn we van start gegaan, niet met het idee: we willen een groot en succesvol kledingmerk.''

Succesvol

Succesvol werd het wel. Er werken nu 45 mensen. ,,De eerste paar jaar ging het niet zo hard, maar opeens wilde iedereen onze kleding hebben. We hadden geen uitgekiend marketingplan. Ons enige plan was: blijf dicht bij jezelf. Vandaar dat we ook geen specifieke zomer- en winterkleding maken. Wat een onzin! Ik draag truien in de zomer en shirts in de winter. We sponsoren alleen BN'ers die ons merk dragen omdat ze daar blij van worden. Niet omdat ze gratis kleding krijgen. Onze monstermaten zijn niet in 36, maar in 38, de maat van de gemiddelde Hollandse vrouw. De meeste marketingmanagers uit de modebranche krijgen vlekken in hun nek als ze dat horen. Wij hebben er altijd lak aan gehad. Ik vertrouw op mijn intuïtie en dat werkt goed.''

Er gaan nog meer moderegels op de schop. ,,Ik heb steeds minder gevoel bij specifieke vrouwen- en mannencollecties. Er zal altijd een verschil blijven, maar je ziet een vervaging en uniseksstijlen gaan steeds belangrijker worden. Ook een gevoel van vrijheid.''

Trouwe klanten

,,Ik denk dat wij een goed gevoel neerzetten, een uitstraling hebben waar je bij wilt horen. We zijn geen item-merk. Mensen kopen bij ons hele sets in een keer. Onze klanten zijn trouw, 'verslaafd' noemen ze zichzelf soms. We zijn nooit bezig met het opleggen van de nieuwste trends of (schoonheids)idealen, maar maken collecties die bij elkaar aansluiten en persoonlijkheid onderstrepen. We varen op onze waarden; timeless, seasonless, ageless en genderless.

10Days heeft flagshipstores in Amsterdam en Rotterdam en verkooppunten in onder meer Duitsland en Spanje. ,,We willen groeien, maar niet te snel, zodat we zelf de regie houden. We gaan nu inzetten op online. In Nederland openen we voorlopig geen winkels. We hoeven niet op iedere straathoek te liggen. Het merk moet een beetje mysterieus blijven, ook dat is onze kracht. We doen nu marktonderzoek in Australië. Ik voel dat het daar gaat aanslaan. En wellicht ooit Dubai en New York, dat is een droom.''