Nieuws Retail
Belasting en retourkosten moeten einde maken aan 'bezorggekte'
Er moet een einde komen aan de bezorggekte. Dat vindt de ChristenUnie, die een bezorgbelasting wil invoeren. Intussen denken grote bezorgers als H&M zelf ook na over de toegenomen kosten en experimenteren met verzendkosten.

Webbestellingen zijn razend populair, maar ChristenUnie pleit voor een pakketjestax. Foto: ANP/Peter Hilz
Het plan van de coalitiepartij is dat er bijvoorbeeld voor elke bestelling een vast bedrag wordt afgedragen, naast een percentage van de waarde van de bestelling.
'Mkb lijkt de strijd te verliezen'
De opbrengsten moeten dan weer naar het midden- en kleinbedrijf, dat zucht onder de macht van ‘grote, soms internationaal opererende webshops’, zegt ChristenUnie-Tweede Kamerlid Pieter Grinwis, aldus het AD. ,,Steeds vaker moeten lokale winkels concurreren met de grote webshops. Het gevolg is dat het mkb de strijd steeds vaker lijkt te verliezen en dat onze winkelstraten leeg komen te staan, terwijl bezorgbusjes met pakketjes af en aan rijden. Deze bezorggekte kan en moet echt minder.”
'Bedrijven als Amazon en bol.com profiteren van infrastructuur die door ons is betaald'
De plannen van de ChristenUnie klinken
als muziek in de oren van Hans van Tellingen, overtuigd fan van de
fysieke winkel. Toch? ,,Nou, niet helemaal. Als overtuigd liberaal
ben ik eerder van de school van de belastingverlaging. Dat zijn ook
mijn stokpaardjes: maak de winkelstraat aantrekkelijk door de kosten
te verlagen. Stop met geld vragen voor parkeren of plassen. Dat soort
maatregelen zetten meer zoden aan de dijk als we de winkelstraat
waarde willen geven.”
Dat neemt niet weg dat Van Tellingen
het toejuicht als het lokale mkb een gelijk speelveld krijgt. ,,Ik
heb het al vaker gezegd en geschreven: bedrijven als Zalando of
Picnic brengen een hoop ellende met zich mee. Busjes die de stad
verstoppen en volproppen met uitlaatgassen. Verder betalen ze geen
belasting. Logisch, want ze maken geen winst.”
Daarom vindt Van Tellingen een belasting op bezorging terecht. ,,Bedrijven als Amazon en bol.com profiteren van de infrastructuur die door de burger en de detailhandel in de vorm van precariobelasting is betaald. Oneigenlijk voordeel; daar mag de overheid best een stokje voor steken.”
Lees ook: Ceo Sendcloud: ‘Niet lang houdbaar dat webwinkels alle retourkosten op zich blijven nemen’
H&M experimenteert met doorbelasting retourkosten
De bezorgbelasting is ook bedoeld om
een duurzamer verkoopmodel te stimuleren, licht kamerlid Grinwis
zijn voorstel toe. ,,Elke
keer wanneer we ons virtuele winkelmandje afrekenen, moet een
bezorger op pad. Zo’n bezorgbeweging heeft allerlei negatieve
effecten, denk aan de uitstoot van CO2 en onveilige
verkeerssituaties.” Volgens het Kamerlid kun je vanuit
duurzaamheidsoogpunt beter het pakketje zelf op de fiets ophalen.
,,Het wapen om die bestel- en bezorgeconomie te matigen is een
bestel- en bezorgbelasting", zegt Grinwis.
Ook voor bezorgmultinationals zelf loopt het systeem van bestellen en retourneren vast. Zo kondigt winkelketen H&M woensdag een experiment aan met retourkosten op bestellingen. Klanten moeten gaan betalen als zij bestelde kledingstukken willen retourneren. Het experiment loopt in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen en is volgens ceo Helena Helmersson bedoeld om het sentiment onder klanten te peilen. Door gestegen kosten van grondstoffen en transporten is de winst van het kledingconcern het laatste kwartaal met 89 procent gedaald.
Op de fiets naar de winkelstraat
Bij
het Brabantse verzendplatform snappen ze het experiment van H&M.
,,Het
is niet meer lang houdbaar voor online winkels om alle retourkosten
op zich te nemen”,
zegt Sendcloud-ceo Rob van den Heuvel. Volgens hem kost een retourzending
gemiddeld zo'n tien tot twaalf euro aan handling- en materiaalkosten.
Als het aan Kamerlid Grinwis ligt, gaan we de bezorggekte weer binnen de perken krijgen. Hij denkt dat een paar euro op de bezorgprijs al wel kan helpen om een bewuste afweging te maken. ,,Ga ik dat ene boek, die jurk of dat paar schoenen bestellen of bundel ik die bestelling. Of nog beter: pak ik de fiets en ga ik naar die winkelstraat in de buurt."