Nieuws Retail

Big Bazar breidt flink uit: moet Action zich zorgen maken?

Big Bazar wil in vijftig winkels van het failliete Op=op Voordeelshop zijn formule huisvesten. Retaildeskundige Fred Rutgers denkt dat het hooguit voor een beetje onrust zorgt bij het grote Action, zijn collega Paul Moers heeft weinig vertrouwen in de strategie.

De Ondernemer 3 juni 2019

Big Bazar

,,Big Bazar wordt met die vijftig extra winkels meteen wel een stuk groter'', zegt Fred Rutgers. ,,Daar komt nog bij dat Op=op vaak op mooie locaties zat met winkels die het goed deden. Het is ook niet failliet gegaan doordat het slecht ging, ze zijn gewoon te hard gegroeid.''

Big Bazar kan zich richten op kleinere restpartijen

Maar ambitieuze groeiplannen of niet, Big Bazar blijft een kleine verkoper van goedkope spullen vergeleken bij Action. ,,Daar kan Big Bazar wel zijn kracht van maken door zich te richten op kleinere restpartijen. Die zijn voor Action niet interessant, omdat het geen zin heeft om zeg duizend exemplaren over vijfhonderd winkels te verdelen. Dan heeft elke winkel twee exemplaren in huis: onvindbaar en zelfs te duur om op de kassa aan te slaan.''

Geen frontale aanval op Action

Action is juist groot in de opkoop van hele forse restpartijen, zegt Rutgers. ,,Daarin heeft het een enorme kracht. De inkopers zijn ook beter dan die van Big Bazar: ze hebben de goede contacten en een neus voor interessante partijen. Bij Big Bazar kunnen ze nu wel roepen dat ze meer uit Azië gaan halen, maar daarmee ben je er nog niet. Je moet een goed gevoel hebben voor de markt, waar de consument behoefte aan heeft. En dat zie ik nog niet zo bij de inkopers van Big Bazar.''

Nee, een frontale aanval op Action is de voorgenomen uitbreiding van Big Bazar volgens Rutgers niet. ,,Ze zullen zich bij Action wel wat zorgen maken, maar het blijft natuurlijk zo dat Action veel bekender is en op goede locaties zit.''

Zeer gewaagde strategie volgens retaildeskundige

Collega-retaildeskundige Paul Moers is nog stelliger: ,,Ik vind het een zeer, zeer gewaagde strategie, een stap die weinig toevoegt. Je moet een oorlog voeren die je kunt winnen en het is de vraag of Big Bazar straks voldoende rendement kan maken. Action heeft dit deel van de markt prima onder controle. Als ik er binnenstap is het altijd druk, bij Big Bazar komt anderhalve man en een paardenkop.''

Wil deze stap slagen, dan moet je iets unieks bieden, onderstreept Moers. ,,Maar die uniciteit zie ik niet. Daar komt nog bij dat de Europese inkoopmacht van Action gigantisch is. Restpartijen opkopen wordt ook steeds lastiger, doordat er steeds meer bedrijven in dezelfde vijver vissen. Terwijl Blokker alle aandacht nodig heeft, richt je je aandacht hierop. Het is geen strategie voor succes.''

Terwijl Blokker alle aandacht nodig heeft, richt je je aandacht hierop

Paul Moers, retaildeskundige