Nieuws Retail
Black Friday succes voor retail, ondanks slechte vooruitzichten
Black Friday 2022 is een groot succes geworden. Dat blijkt uit de betaalcijfers van Klarna, ICS en Betaalvereniging Nederland. Bezorger Trunkrs spreekt zelfs van een 'recordjaar'. De specialist in same day en next day bezorging bezorgde liefst 46 procent meer paketten dan vorig jaar.

Black
Friday zorgde dit jaar voor 70 procent meer omzet dan op een normale
dag, meldt Betaalvereniging Nederland. In fysieke winkels werd dit
jaar op Black Friday voor ongeveer 588 miljoen euro uitgegeven.
Online kwam dit neer op 550 miljoen euro aan bestellingen.
Dat de groei in de fysieke winkels groot is, is logisch. In 2021 zorgden de coronamaatregelen nog voor een rem op de winkelverkopen. Maar ook online is de verkoop rond Black Friday gestegen. Zo noteerde ICS 13 procent meer creditcardtransacties dan vorig jaar.
Wat zegt succes Black Friday over de rest van het jaar?
Hoe
enthousiast de retail ook is over de resultaten van Black Friday,
enige scepsis blijft over de omzetontwikkelingen tijdens de
belangrijkste maand van het jaar. Dat komt vooral doordat meer dan de
helft (60 procent) van de Nederlanders volgens Klarna met de
portemonnee in de hand heeft gewacht tot de week van Black Friday om
een grote aankoop te doen.
Ook Trunkrs weet niet goed wat te verwachten. ,,De drukte van vorig jaar is geen goede indicatie voor wat we kunnen gaan zien aan consumentengedrag”, zegt Jan Wijn, CEO van Trunkrs. ,,Vorig jaar zat Nederland bijvoorbeeld rond deze periode in lockdown. Dit jaar is er onzekerheid over de economie, hebben we te maken met een sterke inflatie en kunnen mensen bovendien ook naar de winkelstraat voor hun inkopen. Toch hebben we ons dit jaar ook voorbereid op maximale groei.”
Lees ook: Econoom Cor Molenaar: ‘Vergeet Black Friday, ga voor Verwen Friday’
Toch gewoon de verlenging van de feestmaand voor de retail
De recordverkopen rond Black Friday komen als een verrassing, vooral omdat het verkoopmoment meer dan ooit onder druk staat. Onderzoeksbureau Motivaction voorspelde dat minder Nederlanders dit jaar zouden gaan shoppen en dat de bestedingen ook zouden achterblijven door de hoge inflatie.
Ook werden er ethische vraagtekens geplaatst bij de shopping frenzy die rond Black Friday hangt. ,,Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker", aldus een woordvoerder van INretail. "En door de hoge energieprijzen zijn ze zich ook steeds bewuster waar ze geld aan uitgeven."
De
milieuvriendelijke tegenhanger Green Friday zou daarom steeds
populairder worden. Volgens een onderzoek in opdracht van website
Acties.nl zou een op de drie Nederlanders zelfs een verbod op Black
Friday willen zien.
Alleen RND-voorman Eus Peters zat met zijn voorspelling op de juiste
golflengte. Hij vermoedde dat Black Friday toch gewoon de verlenging
van de feestmaand zou worden die december toch al is voor de retail.
Lees ook: 'Helaas! Black Friday-kortingen leveren geen klanten op'
'Zo haal je zeurklanten binnen'
De grote vraag is of het succes op de korte termijn ook succes op de langere termijn betekent: is een klant die iets koopt op Black Friday ook een klant die op een verdwaalde woensdag in de winkel terugkomt? Retailexpert Cor Molenaar twijfelt daar enorm aan. ,,Met kortingen voor koopjesjagers op Black Friday haal je de zeurklanten voor je bedrijf binnen,” is Molenaar kritisch. Klanten die met korting bij je kochten komen dus alleen terug als ze opnieuw korting kunnen krijgen. En klanten die niet bij je kochten omdat ze te laat waren komen zeker niet naar je toe de volgende keer.