Nieuws Retail

Blokker-eigenaar Michiel Witteveen oogst lof met zwarte cijfers: 'Knappe prestatie'

Een vet compliment krijgt Michiel Witteveen, topman van Mirage Retail Group, van retail- en marketingdeskundige Paul Moers. ,,Hij hield zijn rug recht en volgde de uitgezette route. Witteveen bouwde Blokker om en liet alle formules achter de schermen samenwerken. Het effect is daarvan is nu dat de Mirage Retail Group een sterke omni-channel positie in de Nederlandse retail heeft gecreëerd.”

De Ondernemer/AD 1 juli 2021

Blokker beurs webwinkel winst michiel witteveen big bazar bcc retail marketing paul moers

Michiel Witteveen, topman van Mirage Retail Group, nam Blokker flink onderhanden. Het resultaat is dat Mirage Retail Group voor het eerst sinds 2015 winst heeft gemaakt. Foto: ANP

Michiel Witteveen (67) verraste donderdag vriend en vijand door voor het eerst sinds 2015 weer winst te maken. Het moederbedrijf van onder andere Blokker en Big Bazar realiseerde over 2020 een positief resultaat van 57 miljoen euro - een verbetering van 201 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar - bij een omzet van zo'n 636 miljoen euro (+17 procent). De retailgroep verwacht over dit jaar een omzet te realiseren van 1,1 miljard euro. Het eigen vermogen is verder gestegen naar 183 miljoen euro (2019: 64 miljoen euro).

Lees ook: Blokker lanceert eigen bezorgdienst om vertraging PostNL in te lopen

Paul Moers schreef ooit het boek De wet van de Paracetamol en behandelde daarin Blokker. ,,In de grootste ombouw in de Nederlandse retailgeschiedenis pakte Witteveen Blokker aan. De financiële last daarvan was enorm, maar de afschrijvingen daarvan verdwijnen nu uit de boeken. Er staat weer een formule met frisse winkels”, is zijn mening. ,,Hij liet alle formules achter de schermen samenwerken. Zo konden ze van elkaar leren. Ze móésten van elkaar leren. Zo kon er kennis worden gedeeld. Blokker leerde van Big Bazar hoe ze een product snel in de markt moesten zetten.”

Mirage groeit door inzet op online

In het AD vertelt Witteveen meer over die samenwerking die ertoe heeft geleid dat de webomzet steeg met 100 miljoen euro naar 137 miljoen euro. ,,Elektronicaketen BCC namen we vorig jaar over en die draaide ook goed. We hebben vooral op onlinegebied veel van deze formule kunnen leren. Discounter Big Bazar had wel last van de lockdown. Deze formule kent geen webshop, daarvoor zijn de marges te klein. Hierdoor kelderde de omzet een tijd naar nul en hebben we helaas moeten besluiten twintig filialen te sluiten.’’

"Als je online iets bestelt, proberen we het vanuit de voor de klant dichtstbijzijnde winkel thuis te bezorgen"

Michiel Witteveen, topman van Mirage Retail Group

Winkels belangrijk onderdeel strategie e-commerce

Met 847 winkels heeft de Mirage Retail Group (MRG) een fijnmazig winkelnetwerk. Het afgelopen jaar speelde dit netwerk een belangrijke logistieke rol bij het afleveren van online bestellingen. Een toekomstige invulling van deze ‘last-mile’ wordt nu onderzocht, meldt Witteveen. Volgende maand wordt met een proef begonnen waarbij de winkels - 'Wij geloven heilig in onze fysieke winkels' - als minimagazijn gaan fungeren. ,,Als je online iets bestelt, proberen we het vanuit de voor de klant dichtstbijzijnde winkel thuis te bezorgen. Ik denk dat we zo duurzamer en sneller kunnen werken. Het is logistiek een complexe puzzel, maar we gaan het wel proberen.”

Moers denkt dat die hubs goed zijn om nog beeldbepalender te worden. ,,Er is voor Blokker beslist nog ruimte om te groeien. Zo’n hub werkt daaraan mee. Kijk hoe die fietskoeriers als Gorillas producten bestellen.”

Focus Blokker ligt op eigen land

Witteveen nam in april 2019 de voormalige Blokker Holding over van de gelijknamige familie. Hij verving de complete raad van bestuur en stootte bijna alles winkels in het buitenland (met uitzondering van Big Bazar in België) af. ,,De focus ligt op eigen land en dat pakte goed uit. Klanten weten onze winkels weer te vinden en ook online doen we goede zaken.’’ De formules die tot de groep behoren zijn BCC, Blokker, Big Bazar, Intertoys en Miniso.

De tekst gaat verder onder de foto van Michiel Witteveen.

Michiel Witteveen Blokker

Mirage naar de beurs brengen

In 2022 wil de grootaandeelhouder van MRG zijn bedrijf (847 winkels, 9500 medewerkers) naar de Amsterdamse beurs brengen. Witteveen: ,,Dat doe ik om de continuïteit van de groep veilig te stellen. Wat als mij iets overkomt? Dan worden mijn kinderen nog gedwongen om de boel over te nemen. Dat wil ik niet en daarom lijkt het me verstandig van Mirage een beursgenoteerd bedrijf te maken.’’

Marketingdeskundige Moers, die Michiel Witteveen overigens nog nooit heeft ontmoet, vindt het een verstandig besluit. ,,Het geeft hem de financiële slagkracht om over te nemen en de onderneming verder te versterken.” Vooruitlopend op de beursgang kunnen klanten bij Blokker al de zogeheten blokjes Blokker sparen. Bij twintig spaarpunten kun je een blokje bemachtigen, ofwel een certificaat van een aandeel.

Lees ook: Paul Moers over click & collect: 'Ná corona gaan we massaal de winkelstraten in'

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws