Nieuws Retail
Zo gaat Dirk van den Broek de strijd aan met AH en Jumbo
Dirk van den Broek zoekt naar locaties voor kleine winkels voor gemaksaankopen. Directeur Marcel Huizing gaat de strijd met de grotere supers graag aan. ,,Wij moeten het slimmer doen dan AH en Jumbo.''

Dirk van den Broek-directeur Marcel Huizing.
In het kielzog van Albert Heijn (dat met AH to go de gemaks-formule pionierde), Jumbo en Spar, ontwikkelt ook Dirk van den Broek kleine stadswinkels voor de impulsboodschap, schrijft AD. ,,Ik geloof in gemakswinkels naast reguliere supermarkten'', zegt directeur Marcel Huizing. ,,Ik ben ervan overtuigd dat gemakswinkelen de toekomst heeft en dat we op kleinere oppervlaktes een goede winkel kunnen neerzetten.''
Dirk wil op gepaste afstand meegroeien met de concurrentie. Albert Heijn stoomt op naar duizend vestigingen in Nederland, nummer twee Jumbo groeit richting een marktaandeel van 20 procent. ,,Ik wil niet in de underdogpositie zitten'', zegt Huizing, die het marktaandeel van zijn keten het afgelopen jaar licht zag dalen naar 3,7 procent.
Lees ook: Van tompouce naar tortilla: HEMA opent deuren in Mexico
Financieel gezien zat het in 2019 wel snor voor Dirk. ,,Afgelopen jaar was ons beste jaar ooit. We zijn harder gegroeid dan de markt. En marktaandeel kun je kopen. Jumbo en Coop hebben dat gedaan door Emté over te nemen. Met alle respect, Coop heeft drie keer zoveel winkels als wij, maar hetzelfde marktaandeel. Dat geeft de potentie van het merk Dirk weer: niet het grootste, wel het krachtigste.''
Slimmer dan AH en Jumbo
De concurrentieverhoudingen maken het starten van gemaks-Dirks wel lastig. ,,Er lopen nu gesprekken over een aantal locaties in Amsterdam, maar het is vrij moeilijk goede plekken te vinden. Dat weten onze concurrenten ook. Wij moeten het slimmer doen dan AH en Jumbo. Die kunnen op plekken zitten waarvan ik me afvraag of je daar wel geld kunt verdienen.''
Een van die eigenzinnige 'Dirkdingen' is de keuze om niet aan webwinkelen te doen. Terwijl Albert Heijn op dit terrein agressief uitbreidt en Picnic en Jumbo hun internetbezorging verder opvoeren, houdt Dirk vast aan bakstenen winkels.
"We zullen zelden de eerste zijn, maar kijken wel goed naar andere"
Huizing klom bij Dirk op van vakkenvuller tot directeur. Vier jaar geleden, vlak na zijn aantreden, liet hij doorschemeren webplannen te overwegen. De supermarkt had tijdelijk een lokale webwinkel opgezet, toen een filiaal in Volendam was afgebrand. ,,Achteraf is het makkelijk praten, maar ik ben blij dat we het niet hebben gedaan. Daardoor zijn we nu in staat te investeren in het opzetten van een stadsformule en in intensieve opleidingsprogramma's voor ons personeel. Zo onderscheiden we ons van internetbezorging. Wíj bieden persoonlijk contact, wíj hebben een buurtfunctie, met veel vaste klanten. Onze rol gaat verder dan alleen boodschappen verkopen.''
Evolutie, geen revolutie
Ook kan Dirk daardoor geld steken in vernieuwing van de 123 vestigingen. ,,We testen nu in vier filialen allerlei dingen. Van beeldschermen in de kantine zodat we niets meer hoeven te printen, tot nieuwe schappen in de winkels. Het is evolutie, geen revolutie.'' Dirk lift daarin mee op zaken die de marktleiders uitproberen. ,,We zullen zelden de eerste zijn, maar kijken wel goed naar andere. Als grote spelers iets uitproberen in hun winkels, dan raakt de klant er snel genoeg aan gewend. Dan moet je niet achterblijven.''
Lees ook: Topvrouw AH: 'Komst Amazon maakt retailwereld dynamischer'
Dat geeft Dirk de kans om op eigen wijze te vernieuwen. ,,We hebben bij AH, Jumbo en Ikea de doorbraak gezien van zelfscannen. Dat introduceren wij nu ook, maar dan wel op onze manier. Alleen bij ons kun je bij de scankassa ook met contant geld betalen. Dat is het voordeel als je niet altijd voorop wil lopen: je kunt ontwikkelingen naar je hand zetten."
Niet ten koste van alles groeien
,,Toen ik werd aangesteld, kreeg ik van de heren Van den Broek de opdracht om het zélf te doen, met eigen middelen. We moeten zo'n stadsformule zélf betalen en niet bij de bank aankloppen. De familie geeft me altijd mee dat we moeten blijven groeien, maar niet ten koste van alles.''