Nieuws Retail

Faillissement Intertoys is 'te dom voor woorden' volgens retailexpert Moers

Speelgoedketen Intertoys is omgevallen. Wat al een tijdje in de lucht hing, is vandaag werkelijkheid geworden. Hoewel niet alle winkels zullen sluiten en er momenteel met diverse partijen wordt gesproken over een mogelijke doorstart, voorziet retaildeskundige Paul Moers een sombere toekomst voor Intertoys. ,,Het is te dom voor woorden dat ze de slag naar online verkoop hebben gemist.”

Robbert Daalder | Foto: ANP 21 februari 2019

Faillissement intertoys dom retailexpert moers

,,Nee, ik ben totaal niet verrast door dit bericht over Intertoys”, begint Moers. ,,Alteri Investors (Britse retailinvesteerder, red.) is een partij gebleken met dollartekens in de ogen. ‘Wij kopen de keten op, passen wat simpele verbeteringen toe zodat we het straks met winst kunnen verkopen’, hebben zij gedacht. En dat is flink tegengevallen. Ze hebben het compleet nagelaten om te investeren in het merk Intertoys. Hetzelfde geldt voor het aanpakken van de winkel en, belangrijker nog, de webwinkel. We zien al jaren dat de omzet in de fysieke winkels terugloopt. Die komt van de online winkels. Het is te dom voor woorden dat men daar niet op heeft ingespeeld.”

Doodsaaie winkels

Volgens Moers heeft Intertoys, waar de cadeaubonnen tot aanstaande zondag verzilverd kunnen worden, het afgelegd tegen partijen als Kruidvat, Action en AliExpress. Bedrijven die scoren door goedkoop speelgoed aan te bieden. ,,Kijk, voor de beleving ga je al lang niet meer naar Intertoys. Doodsaaie winkels zijn het. Het lijkt soms wel alsof er alleen wat met dozen wordt geschoven en that’s it. Gaat het je niet om de beleving maar puur om speelgoed, dan kun je net zo goed naar Kruidvat of Action. Of scoor het online via Bol.com.”

Gestraft

,,Weet je wat ze bij Intertoys hadden moeten doen? Flagstores neerzetten! Die winkels wil je voelen, zien, aanraken. In een echte speelgoedwinkel kun je rolschaatsen zoveel als je maar wilt. Daar zie je de drones rondvliegen en Eiffeltorens van Lego. En als die ene speelgoedhelikopter niet meer in het rood verkrijgbaar is, dan wijs je er door middel van banners op dat ‘ie online gewoon te bestellen is. Ze hadden het veel slimmer aan moeten pakken. Alteri wordt er op deze manier voor gestraft.”

Tragisch

Het faillissement van Intertoys betekent niet automatisch dat alle 400 winkels in Nederland en België verdwijnen. Er zijn nog zo’n 100 franchisenemers, al betwijfelt de retailexpert of hen een lang leven bezworen is. ,,Deze ondernemers zijn ontzettend de lul. Tragisch. Ze zeggen dat ze doorgaan, maar ze hebben niets meer. Wat ik zeg, dat schuiven met dozen in saaie winkels werkt niet meer. Bovendien vallen de voordelen die ze hadden op het gebied van logistiek en inkoop nu ook weg.”

Kassa van vandaag

Franchisenemers zijn als verblinde konijnen die in de koplampen van een aanstormende auto zitten te kijken, meent Moers. ,,Toen Intertoys door Alteri werd overgenomen, hadden die franchisers de handen ineen moeten slaan. Niet blind moeten vertrouwen op de plannen die deze investeerder had. Dat is vreselijk naïef! Op zo’n moment moet je je verenigen en vragen gaan stellen. Wees proactief! Ik snap het wel, want deze mensen hebben de kassa van vandaag als prioriteit. Maar om deze kassa ook morgen te kunnen laten rinkelen, moeten er wel geld en een goed plan op tafel komen.”

Sterk plan

De kans op een doorstart is reëel omdat er momenteel met meerdere overnamepartijen wordt gesproken. Desalniettemin verwacht Moers dat een flink deel van de Intertoys-filialen zal verdwijnen. ,,Meerdere overnamepartijen? Ik denk eerlijk gezegd dat dit aantal best tegenvalt. Ze zullen waarschijnlijk allemaal inzien dat hier geld nodig is. Nu valt dat geld misschien wel bij elkaar te krijgen, maar dan moet er dus ook nog een sterk plan komen. Je zult het van een echte retailer moeten hebben. Komt er weer een financieringsmaatschappij, dan wordt het helemaal niets meer.”