Nieuws Retail
Drank en sigaretten blijven omzet supermarkten beheersen
Foodmagazine laat jaarlijks onderzoek doen naar de grootste A-merken in de supermarktbranche. Kijkend naar 2018, dan wisselen Heineken en Campina van plek, maar verder is de top-5 van de Merken Top 100 gelijk aan de top-5 van het jaar daarvoor. Marlboro is daarin wederom veruit het grootste in de supermarktbranche met een omzet van 477 miljoen euro, collega-rookwaren Camel is goed voor 244,1 miljoen euro.

In totaal hebben de honderd grootste A-merken in 2018 in de supermarkten een omzet gedraaid van 8,6 miljard euro, een stijging van 2,9 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is de grootste stijging in de afgelopen tien jaar. De grootste stijger in de lijst is Pepsi. Het colamerk gaat van plek 90 naar 75. Volgens de onderzoekers van IRI Nederland is dit te danken aan de mooie zomer en Pepsi Max. In 10 jaar tijd stijgt biermerk Hertog Jan het hardst in absolute zin: de omzet van de huidige nummer 10 is €132 miljoen hoger dan in 2008.
In de top vijf staan verder Heineken (273,6 miljoen euro), zuivelmerk Campina (262,6 miljoen euro) en sigarettenmerk Camel (244,1 miljoen euro).
Lees ook: Webshops zijn bedreiging: '30 tot 40 procent supermarkten gaat sluiten'
‘Dit is de grootste groei van de afgelopen 10 jaar’, zegt onderzoeker Sjanny van Beekveld op Distrifood.nl. Ze heeft het over de omzetstijging van 2,9 procent die de honderd grootste A-merken in de supermarktbranche gezamenlijk laten zien. ‘Maar in totaal groeide de markt in 2018 met 3,5 procent ten opzichte van 2017, dus ze verliezen wel een beetje aandeel.'