Nieuws Retail

Ambitie in Almelo: tweede winkelstad van Twente worden

Het geloof in Almelo is terug. De binnenstad mag na grauwe jaren weer prominent op ansichtkaarten. Na alle opknapbeurten en nieuwbouw is het tijd voor een grande finale. Het centrum moet vol. Een waar charmeoffensief vanuit het stadshart moet de grote ketens en bekende winkelnamen naar Almelo lokken. De stadspoorten staan wagenwijd open.

Jeroen de Kleine (Tubantia) 4 juli 2021

Almelo tweede winkelstad twente

De eerste exemplaren van het Almelose bidbook werden vrijdag uitgereikt, v.l.n.r. wethouder Jan Martin van Rees, burgemeester Arjen Gerritsen, INretail-directeur Jan Meerman en Wiebe Blaauw van Start je Winkel in Almelo. Foto: Tubantia/Annina Romita.

Voornaamste aanjager van al dat moois is de Stichting Start je Winkel. De stichting die al een flink aantal startende ondernemers op weg hielp in Almelo, om hun winkel op te zetten en fatsoenlijk vorm te geven. Van vragen over de bedrijfsvoering tot de kleur van lampjes aan de gevel; voor advies kan de starter daar nog altijd terecht.

„En dat blijven we ook zeker doen”, benadrukt stichtingsvoorman Wiebe Blaauw in Tubantia. „Wie een winkel wil beginnen, kan beslist bij ons aankloppen. Tegelijkertijd moeten we meer slagen maken. Almelo nog beter op de kaart zetten. In heel Nederland moeten ondernemers weten wat onze mooie stad te bieden heeft. Dat het hier goed toeven is. Dat je hier met een gerust hart naartoe kan komen en een succesvolle zaak kan runnen.”

Lees ook: Oproep Jan Meerman (INretail): ‘Trek lering uit corona, blijf je digitaal ontwikkelen'

Tweede winkelstad van Twente worden

Ruimte is er immers genoeg. Hoewel de leegstand in Almelo in tegenstelling tot veel andere steden langzamerhand afneemt, staan er genoeg vierkante meters leeg. Waaronder een aantal forse panden. En juist voor die lege bouwwerken mikken Blaauw en de andere initiatiefnemers op de grote en zelfs grootste retail- en horecaspelers van het land.

„Ik denk echt dat Almelo op korte termijn de tweede winkelstad van Twente kan zijn, net achter Enschede”, zegt de stichtingsvoorzitter. „Daar geloven we niet alleen heilig in, maar we zien het ook al gebeuren. Almelo bedient veel meer mensen dan alleen Almeloërs zelf. Vanuit Borne komen ze steeds meer deze kant op en ook Hengeloërs shoppen soms liever hier dan in hun eigen stad.”

Lees ook: Financieel herstel voor ondernemers: het tienjarenplan van INretail

Bidbook

Om de grote jongens als Xenos, Mediamarkt, Coolblue en talloze andere klinkende namen te bereiken, is er door Start je Winkel en Stichting Almelo Promotie keihard gewerkt aan een oogverblindend Bidbook en de website www.vestigingalmelo.nl. Vrijdag werd van het boekwerk het eerste exemplaar aan burgemeester Arjen Gerritsen, wethouder Jan Martin van Rees en landelijk INretail-directeur Jan Meerman aangeboden. Laatstgenoemde partij volgt de ondernemingsdrift in Almelo met veel interesse.

In het boek staan alle pluspunten van Almelo nog eens op een rij. Het ondernemersklimaat, karakteristieke eigenschappen en de terugkeer van het water in de stad worden in geuren en kleuren beschreven.

Blaauw: „We sturen het bidbook de komende tijd elke week uit naar tien grote franchiseorganisaties en filiaalbedrijven om de Almelose ontwikkeling onder de aandacht te brengen. Ik denk echt dat het werkt. De waardering voor Almelo neemt de laatste jaren alleen maar toe. Zelfs in coronatijd. In het afgelopen jaar kwamen er maar liefst zeventien nieuwe ondernemers bij in het centrum.”

Lees ook: Jan Meerman (INretail): 'Kabinet kijkt toe hoe winkels failliet gaan, wij presenteren Grote Stedenplan'

Provinciale steun

Overijssel investeert flink in de transformatie van de binnenstad. „Door als stad keuzes te maken en je scherp te profileren, word je als stad aantrekkelijk voor ondernemers en investeerders”, zegt gedeputeerde Monique van Haaf. „Wij vinden het belangrijk om aan de verdere positionering van Almelo bij te dragen. Het bidbook kan Almelo bij deze opgave helpen.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws