Blog Retail

INretail-directeur Jan Meerman: 'Als er één sector is die ons niet heeft geholpen: de banken'

De omzet in de retail is nagenoeg terug op het niveau van 2019. Maar, waarschuwt INretail-directeur Jan Meerman in zijn nieuwe blog: het wordt nooit meer zoals 2019. De klant doet steeds meer online, dus daar moet je ook zijn. Is alles nu koek en ei? Nee, de banken krijgen er stevig van langs: de meest klantonvriendelijke sector. 'Banken hebben ons het nog moeilijker gemaakt'.

Jan Meerman (INretail) 18 september 2021

Geld bank failliet dollar

'Economen worden aangevoerd door de banken. Nou, als er één sector is die de retail niet heeft geholpen, dan zijn het wel de banken. Hoe durf je om voortdurend te roepen dat je moet stoppen met steun?', schrijft Jan Meerman in zijn blog. Afbeelding: Shutterstock.

Mijn humeur wordt mede bepaald door hoe het gaat in onze achterban. En: er wordt weer goed verkocht. Ik krijg weer blije ondernemers aan de lijn. De omzet is goed, we zitten nagenoeg op het niveau van 2019. Ondernemers kunnen weer ondernemen.

De horeca maakt zich terecht nog ongerust, maar in de winkels gaat het hartstikke lekker. De online verkoop die tijdens de lockdowns was gestegen, neemt weer wat af. Er is meer trek naar de fysieke winkel. Maar het wordt nooit meer zoals het was voor corona. Want de klant bepaalt.

'Winkels verdwijnen niet. Ze gaan ook het straatbeeld van de komende tien jaar bepalen'

Ondernemers, word onderscheidend

Als je mij vraagt hoe ondernemers moeten omgaan met de nieuwe situatie na corona dan zeg ik: kijk scherp naar het businessmodel dat je nu hebt. Wees kritisch op alle elementen. Zorg dat je onderscheidend wordt, want het oude model van voor corona komt niet meer terug. Tegelijk: winkels verdwijnen niet. Ze gaan ook het straatbeeld van de komende tien jaar bepalen, maar wel vanuit de klant gedacht.

Wat maakt je onderscheidend? Voor de ene ondernemer is dat goede service, voor de ander een scherpe prijs of heel goed personeel. De klant bepaalt voor honderd procent of hij wel of niet bij jou wil kopen en neem daarbij mee dat hij zich steeds vaker online oriënteert. Je moet dus online zichtbaar zijn, want anders word je overgeslagen. En dat geldt voor alle consumentenproducten die je nodig hebt, niet alleen voor kleding.

Meerman inretail omzetstijging 2019

Klanten komen terug, maar oriënteren zich vaak eerst online, stelt Jan Meerman. Foto ANP.

'En dan zeggen macro-economen: de steun stopt want die bedrijven hadden hun businessplan maar moeten aanpassen. Nou, kwader kun je me niet maken, want ondernemers op Schiphol hebben een tienjarig huurcontract. Hoezo een ander businessmodel?'

Min 70 procent omzet

Is alles nu weer goed? Nee. Op 1 oktober stopt de steun. Het frustreert mij enorm dat de politiek rigoureus een streep zet door alle steun. Ik ben er, net als Jacco Vonhof van MKB-Nederland, pislink over. Verreweg het grootste gedeelte van de ondernemers zal geen steun meer nodig hebben, omdat ze niet langer op min 20 of min 30 procent omzet zitten. Maar er zijn nog altijd ondernemers die min 70 procent draaien. Op Schiphol bijvoorbeeld.

En dan zeggen macro-economen: de steun stopt want die bedrijven hadden hun businessplan maar moeten aanpassen. Nou, kwader kun je me niet maken, want ondernemers op Schiphol hebben een tienjarig huurcontract. Hoezo een ander businessmodel? Als je koffers verkoopt hoop je dat mensen over een jaar nog steeds gaan reizen. Je businessmodel is dan niet verkeerd, je hebt te maken met een situatie die je totaal niet kon inschatten.

'Economen worden aangevoerd door de banken. Nou, als er één sector is die de retail niet heeft geholpen, dan zijn het wel de banken. Hoe durf je om voortdurend te roepen dat je moet stoppen met steun?'

Banken helpen niet

We moeten geen economendebat meer voeren in Nederland. Het wordt tijd voor het mensendebat. Over ondernemers die keihard werken om hun bedrijf op de been te houden. Ik snap niet dat de politiek zich dat niet realiseert. Economen worden aangevoerd door de banken. Nou, als er één sector is die de retail niet heeft geholpen, dan zijn het wel de banken.

Hoe durf je om voortdurend te roepen dat je moet stoppen met steun? Dan denk ik: wat heb jij gedaan voor bedrijven die het moeilijk hadden? Ze hebben het die bedrijven eerder nog moeilijker gemaakt. En wel per kwartaal miljarden winst maken. En tegelijkertijd aan de retailers wel 5 euro vragen als ze een biljet van 200 euro willen inleveren.

'5 euro betalen per 200 euro cash? Dan word ik boos'

Schandalig. En dat alles onder het mom van ‘wij moeten witwassen tegen gaan’. Ik begrijp dat je daar iets tegen moet doen. Maar als ik dan hoor van een ondernemer die al zijn klanten die het afgelopen jaar meer dan 1000 euro cash hebben betaald bij de bank moet opgeven én dan ook nog eens voor het afstorten van geld 5 euro per 200 euro cash moet betalen, dan word ik boos. Het is de meest klantonvriendelijke sector die er bestaat, banken.

Lees hier de expertblog van consumentenpsycholoog Patrick Wessels: Banken, pak jullie verantwoordelijkheid: contant geld zou niets mogen kosten

Er zijn sectoren waar koop- en verkooptransacties vaak nog met cash plaatsvinden. Het is gewoon een wettelijk betaalmiddel. Die mensen willen dat geld ook kunnen afstorten en nu kost dat ze geld. Het gaat me niet om die 5 euro. Het gaat me om het principe.

Inretail retail jan meerman coronacrisis

Jan Meerman

Algemeen directeur INretail

Jan Meerman is algemeen directeur van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 15.000 leden in Nederland. Hij schrijft tweewekelijks een blog voor De Ondernemer.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws