Nieuws Retail

De 'echte reden' waarom Intertoys uitstel van betaling aanvroeg

De uitstel van betaling die Intertoys heeft aangevraagd is hoogstwaarschijnlijk een goedkope manier om te reorganiseren, zo concludeert Hans van Tellingen, retailexpert en directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo. De redenatie dat Intertoys het zwaar te lijden heeft onder webwinkels wijst hij ook met klem van de hand.

De Ondernemer | Foto: ANP 12 februari 2019

Intertoys 1

Van Tellingen snapt dan ook niet veel van de ophef die is ontstaan nadat de speelgoedketen dinsdag surséance van betaling kreeg van de Rechtbank Amsterdam. “Er gaan veel meer webwinkels failliet dan dat er stenen winkels over de kop gaan”, zegt hij.

Reorganiseren

Intertoys heeft met 500 vestigingen en 4000 medewerkers te hoge personeels- en huisvestingskosten. “Dit is een slimme manier van Intertoys om dat aan te pakken. Ik verwacht dat ze een doorstart zullen maken met dezelfde eigenaar of wellicht in een nieuwe constructie”, zegt Van Tellingen die tevens auteur is van Waarom Stenen Winkels Winnen.

Onzin

Aanleiding voor ‘deze vergaande stap’ is de hevige concurrentie van online webwinkels, laat de directie van Intertoys weten in een verklaring. Klinkklare onzin volgens Van tellingen: “Het online aandeel de schuld geven is een beetje cheap. Uit cijfers blijkt dat 88 procent van de aankopen in de speelgoedbranche nog altijd in een fysieke winkel wordt gedaan, slechts 12 procent online.”

Speelparadijzen

De echte concurrentie ondervindt Intertoys van offline concurrenten zoals Action en Kruidvat. De vraag naar speelgoed is volgens Van Tellingen ook lager doordat er minder kinderen worden geboren. “Maar de kinderen die er zijn, zijn vaak wel verwende prinsjes en prinsesjes. Daardoor leent de branche zich als geen ander voor klantbeleving”, zegt Van Tellingen. Hij vindt dat speelgoedwinkels speelparadijzen moeten zijn.

Kansen

De kans dát er winkels van de keten zullen sluiten is erg groot. Wat de retailexpert betreft zijn er goede kansen voor een speelgoedwinkel in gebieden met vinexwijken en in wijkwinkelcentra. “Dat zijn juist de plekken waar mensen hun aankopen niet online doen en waar moeders hun kinderen naartoe meenemen op woensdag en zaterdag.”

Dreun Intertoys hard maar niet onverwacht

Dat Intertoys uitstel van betaling heeft aangevraagd is een harde maar niet geheel onverwachte klap voor het personeel van de speelgoedwinkelketen.

Dat concludeert bestuurder Martijn den Heijer van vakbond CNV in een reactie op de surseance van het bedrijf. Hij wijst daarbij op de stevige concurrentie in de speelgoedbranche en dan met name de ,,voorname" rol van webwinkels.

Den Heijer vindt het wel raar dat investeerder Alteri al na veertien maanden de stekker uit Intertoys lijkt te trekken. Daarbij wijst hij ook op het uitstel van betaling, een constructie die volgens hem niet per se nodig is bij een reorganisatie. Volgens de bondsbestuurder is de werkgelegenheid van circa 4000 mensen in het geding. Den Heijer spreekt van een harde klap in het gezicht van de medewerkers in alle Intertoys-vestigingen. Den Heijer wil op zo kort mogelijke termijn met de directie van Intertoys om tafel om over de problemen te praten.

Ook worden gesprekken met leden voorbereid. Een woordvoerster van vakbond FNV spreekt van een treurig geluid. Volgens haar wordt het met name voor het personeel dat mogelijk op straat komt te staan nog een hele kluif om nog weer een soortgelijke baan te vinden. Zeker omdat de problemen bij Intertoys niet op zichzelf staan. Een keur aan winkelbedrijven ging de laatste jaren al op de fles of ging in afgeslankte vorm door. (ANP)