Nieuws Retail

Jan Linders verder als AH-franchiser: ‘Komen meer overnames aan’

Het familiebedrijf Jan Linders gaat verder als franchisenemer binnen de Albert Heijn. Zo maakte de winkelketens woensdagmiddag bekend. Hoewel dit het einde betekent van de 63-winkels tellende keten als zelfstandig bedrijf, ziet retailexpert Cor Molenaar het als een goed resultaat voor Jan Linders.

Tijmen de Groen 14 december 2022

Jan linders overname albert heijn cor molenaar retail expert

Foto: ANP.

Het overgrote deel van de huidige 63 winkels blijft onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming van Jan Linders en wordt omgebouwd naar Albert Heijn-franchisesupermarkt. Medewerkers van deze supermarkten blijven werkzaam in hun winkel. Daarnaast neemt de franchiseonderneming Jan Linders tien supermarkten van Albert Heijn over in het zuiden van Nederland. Medewerkers van deze supermarkten blijven ook werkzaam in hun winkel, met Jan Linders als werkgever.

Onvermijdelijke overname Jan Linders

,,Dit gaat nog veel meer gebeuren. Deze overname hing al jaren in de lucht.” Retailexpert Molenaar is geenszins verbaasd over de overname van Jan Linders. Dat er voor wordt gekozen om de winkeliers als franchisenemer door te laten gaan ziet hij als een ‘goed resultaat’ dat het ‘ondernemerschap viert’.

,,Nu krijgen de lokale ondernemers de kans om te laten zien dat zij hun rol snappen, dat ze weten hoe ze de klant naar hun winkel kunnen krijgen. Juist in deze tijd zie je dat de consument vaker nadenkt over waar ze hun geld uitgeven. Het belang van de prijs wordt nu door de hoge inflatie steeds belangrijker ten opzichte van merkloyaliteit. Daarom is het ook een logische stap om over te gaan van de centraal geleide organisatie die Jan Linders was, naar een decentraal geleid concern. Daarin kun je veel effectiever inspelen op de lokale vraag van de klant en kun je met slimme marketing en goed klantcontact het verschil maken.”

Lees ook: Hoe supermarkt Lidl zich onderscheidt: ‘Twee soorten pindakaas, het onnodige laten we weg’

Strijd om inkoopkracht bij supermarktketens

Dat de hoge inflatie meespeelt staat dus buiten kijf. Toch is volgens Molenaar de voornaamste reden de verdergaande strijd om inkoopkracht die al langer plaatsvindt tussen de supermarktketens. Daarin werkt het alleen om groot genoeg in te kunnen kopen, om zo steviger in onderhandelingen te kunnen zitten. Juist die woorden blijken ook uit de bekendmaking van de overname, waarin Jan Linders ceo Ferry Moolenschot spreekt over ‘stevige investeringen’ en een benodigd ‘hoog innovatietempo’ om de concurrent voor te blijven, waarin een duurzaam gezonde bedrijfsvoering voor het bedrijf als zelfstandige ‘onder druk’ komt te staan.

Mede-eigenaar en Unitmanager Vers van Jan Linders, Ruth Linders: ,,Natuurlijk doet het ons pijn dat Jan Linders na bijna 60 jaar als zelfstandige supermarktformule gaat verdwijnen. Wat echter generatie op generatie de intentie is geweest, is duurzaam en toekomstgericht ondernemen. Dat blijft en we zijn ervan overtuigd dat we door onze krachten te bundelen met Albert Heijn, we onze organisatie succesvol laten voortbestaan. We hebben veel tijd en aandacht besteed aan het elkaar goed leren kennen. Hierdoor zetten we deze stap in vol vertrouwen.”

Lees ook: Waarom de Action goedkoper is dan concurrenten: ‘We doen aan gigantische inkoopvolumes’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws