Nieuws Retail
Kruidvat, Rituals en IKEA als een van de weinige retailers futureproof
Kruidvat, Rituals en IKEA zijn Nederlands meest toekomstbestendige retailers. Dat is gebleken uit onderzoek van retailexpert Q&A, dat ruim 5.100 consumenten bevroeg over 204 retailers. Er zijn drie factoren die de toekomstbestendigheid van een retailer bepalen: een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Slechts 9 procent voldoet aan deze voorwaarden.

Naast bovengenoemde drie retailers presteren ook Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt goed in de zogenaamde Retail Ranking van Q&A. Kruidvat is lijstaanvoerder omdat het veel traffic genereert, loyale klanten heeft en onmisbaar is.
Misère in winkelstraten niet voorbij
Tegenover de goede eigenschappen van die winkels staat echter een fors aantal retailers die de zaken niet goed op orde heeft. Verwacht wordt dan ook dat er voorlopig nog geen einde zal komen aan de onrust die al jaren in de Nederlandse winkelstraten heerst. Veel winkels zijn niet onderscheidend genoeg en er wordt onvoldoende ingespeeld op veranderingen.
Lees ook: Opdeling Intertoys: 7 franchisenemers stappen over op nieuw concept
Trendhopper en Perry zullen niet gemist worden
Kiest een retailer geen duidelijke positionering en is men niet in staat om klanten echt blij te maken, dan zal het winkelende publiek de keten niet missen. Voor 7 procent van de winkels uit het onderzoek is dat het geval. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van.
Goed online profiel cruciaal voor toekomstbestendigheid
Voor een goed online profiel hebben de retailers van de toekomst een aantal zaken nodig. Op het betreffende platform moet de consument 24/7 terecht kunnen voor inspiratie, oriëntatie en transactie. Daarnaast wordt flexibiliteit op het gebied van afhalen en bezorgen steeds belangrijker. 84 procent van de retailers biedt inmiddels thuisbezorging aan, 69 procent biedt de mogelijkheid om artikelen online te bestellen en af te halen in de winkel en 33 procent heeft externe afhaalpunten. Gaat het om snelheid, dan garandeert 28 procent van de retailers de next day delivery, waarbij je tot minstens 21 uur kunt bestellen.