Blog Retail

Meerman (INretail): ‘Kabinet was al om: nu meer maatwerk en perspectief’

Jan Meerman, voorzitter van branchevereniging INretail, heeft het zien gebeuren: twee weken lobby, een strenge, verlengde lockdown en veel aandacht in de media hebben ervoor gezorgd dat het inmiddels demissionaire kabinet om is. Er komt ook nu meer en ruimere steun, meer maatwerk én perspectief. Bovendien: Meerman verwacht een avondklok.

Jan Meerman (INretail) 16 januari 2021

Lege winkelstraat lockdown corona

‘Het zijn bizarre tijden. Er zitten voor mij vaak niet genoeg uren in een dag, maar veel ondernemers die ik spreek zitten noodgedwongen op hun handen. Hou nog even vol, want waarschijnlijk aanstaande vrijdag is er weer een persconferentie met de verantwoordelijke ministers (en vervangers) die ondanks de val van het kabinet actief blijven. En zij komen met meer en ruimere steunpakketten én perspectief.

Media heeft geholpen om kabinet te overtuigen

Twee weken geleden hadden we nog het idee dat we er niet doorheen kwamen. We kregen steeds te horen dat het systeem het niet aankon, dat we het moesten doen met de maatregelen die er waren. Nu is er enorme bereidheid en daar heeft de media, ook De Ondernemer, aan meegeholpen. We hebben bij het kabinet in de afgelopen tijd tussen de oren gekregen dat ze moeten luisteren naar wat ondernemers nodig hebben. Anders gaan zij alsnog onderuit terwijl we met het vaccin juist weer wat licht aan het einde van de tunnel zien.

Lees ook: Welke impact heeft een avondklok op ondernemers?

Rutte speelde belangrijke rol

Ik heb het idee dat premier Rutte daarbij een belangrijke rol heeft gespeeld. Hij realiseert zich meer dat ooit dat hij niet strenger kan zijn zonder zijn portemonnee te trekken. Den Haag is druk bezig om de weeffouten uit het systeem te halen en de politieke wil is er. Het gaat om 10 tot 15 aanpassingen in het systeem. Wat wel en wat niet lukt weet ik nu nog niet precies, maar het lijkt erop dat de veel zaken er doorheen komen.

'Omzetverlies terug naar 20 procent, NOW terug naar 90 procent, geen meetpunt meer voor omzet'

Ruimere steun, ook voor bedrijven zonder meetpunt voor omzet

Deze verandering willen wij graag overgenomen zien: aantoonbaar omzetverlies gaat van 30 procent terug naar 20 procent en er wordt hard aan gewerkt om dat niet meer te koppelen aan vaste kwartalen. De NOW-vergoeding voor personeelskosten gaat terug naar 90 procent. De maatregelen gelden ook voor ondernemingen die in 2020 zijn gestart en geen vergelijkbaar meetpunt van een jaar eerder kunnen laten zien. Sommige aanpassingen zijn ingewikkeld, maar de wil is er. Gaat het lukken? Ik denk het wel. De mindset op de ministeries is nu dat het systeem op de tweede plaats komt.

Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-Nederland) wil aanpassingen TVL-regeling

Eindelijk ook steun voor starters

Ik verwacht niet dat een het aftreden van het kabinet invloed op deze aanpassingen zal hebben. Alles wat met corona te maken heeft gaan gewoon verder. Zo komt er nu voor het eerst ook steun voor starters! Dat was absoluut nooit bespreekbaar. Er zijn op jaarbasis 35.000 starters in het mkb, daarvan telt de retail er twee- tot drieduizend. De meeste beginnen online, het zijn vaak jonge mensen. Een starter heeft de mentaliteit om iets nieuws te beginnen en niet iets over te nemen. In iets nieuws kan hij zijn eigen dna kwijt, in plaats van dat hij allerlei ballast overneemt.

Aan de andere kant zie je wel dat mensen die een bedrijf overnemen vijf jaar later vaker nog bestaan dan mensen die met iets nieuws beginnen. Dat komt ook doordat jonge starters er minder problemen mee hebben om na twee jaar te stoppen als iets niet lukt. Het gevoel van falen is bij hen minder sterk aanwezig dan bij oudere ondernemers. Maar ook zij hebben recht op steun.

'Perspectief geeft de ondernemer de moed om door te gaan én heel belangrijk: het houdt je klant vast'

Psychologie van het verlangde perspectief

Tot slot iets over het veel genoemde perspectief. Psychologie speelt daarbij een belangrijke rol. Als jij honderd omzet had en nu niets meer, kijk je een donker gat in. Maar als jij met online én fysieke alternatieven zoals het ophalen van goederen op rustige plekken weer tien procent omzet kan halen, biedt dat perspectief. Ik zeg tegen ondernemers: het feit dat je daarmee je werknemers aan het werk kunt houden en een zinvolle dagbesteding kunt geven; alleen daarvoor zou je het al moeten doen. Het geeft de ondernemer de moed om door te gaan én heel belangrijk: het houdt je klant vast. Verkijk je daar niet op, veel ondernemers zien hun klanten nu naar de supermarkt gaan. Je wilt je klant niet kwijt. Je wilt die binding houden. Ook dat is perspectief.

Over 'perspectief' gesproken: daar schreef Nico Dijkshoorn deze blog over, toen Eric Wiebes nog nét minister was: Dijkshoorn zag minister Wiebes bij Jinek en wist: hij minacht ondernemers

Avondklok niet meer dan extra signaal

Versoepeling kan nog niet voor 9 februari. Dat zou een verkeerd signaal afgeven. Wat dat betreft verwacht ik zelfs dat er een avondklok komt, dat gebeurt nu overal in Europa. Maar dat is vooral een extra signaal: het is nog niet veilig. De avondklok is vooral bedoeld om jongeren van straat te houden en bewegingen van mensen te voorkomen. Ik vraag me eerlijk gezegd af of het gaat werken.

Zaken als bezorging van eten en goederen zullen gewoon doorgaan; het online kanaal kan ook niet vastlopen als dat opeens na bijvoorbeeld acht uur moet stoppen. Maar, om aan te tonen dat elke maatregel ook weer problemen met zich meebrengt: een avondklok zou ook betekenen dat de supermarkten eerder dicht moet. En minder uren in de supermarkt zorgt weer voor dat de drukte op eerdere uren toeneemt. We zijn voorlopig nog niet klaar, maar er is meer perspectief.'

digitale veiligheid

Jan Meerman

Jan Meerman is voorzitter van INretail, de brancheorganisatie voor non-food retail met 13.000 leden. Jan schrijft tweewekelijks een blog voor De Ondernemer. Meer informatie: www.inretail.nl.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.