Nieuws Retail

Consument verkiest kerst massaal boven Sint

De Sint krijgt het moeilijk dit jaar, Nederlanders verkiezen de kerstdagen massaal boven pakjesavond. Zes keer zoveel Nederlanders vieren liever Kerst dan Sinterklaas, blijkt uit onderzoek van PostNL. Niet iedereen kijkt uit naar de feestdagen: 1 op de 5 ziet de komende feestmaand liever helemaal voorbijgaan.

Van onze redactie 24 november 2020

Kerstpakket

Nederlanders verkiezen de kerstdagen massaal boven pakjesavond.

Slechts 1 op de 10 Nederlanders viert graag Sinterklaas, terwijl bijna 60 procent van de Nederlanders uitkijkt naar Kerst. Eén op de drie Nederlanders ziet er tegenop om te bedenken hoe ze de feestdagen met hun dierbaren kunnen vieren in deze tijd, aangezien een gezelschap slechts mag bestaan uit maximaal zes gasten uit dezelfde regio.

In een tussentijds advies gaf het Outbreak Management Team (OMT) vandaag aan dat verdere versoepeling van de coronamaatregelen er voorlopig niet in zit. Op dinsdag 8 december volgt opnieuw een persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, waarin ook meer duidelijkheid over de feestdagen aan bod zal komen.

Kerstkaart kan op meer waardering rekenen

Minder contact in een tijd dat we juist elkaars nabijheid willen opzoeken, is voor veel mensen lastig. 40 procent van de Nederlanders is daarom van plan meer kerstkaarten te versturen dan normaal, blijkt uit het onderzoek van PostNL. 64 procent van de Nederlanders denkt dat vrienden en familie juist dit jaar wel een hart onder de riem kunnen gebruiken in de vorm van een kaartje.

Dat blijkt te kloppen: 82 procent van de Nederlanders geeft aan een kerst- of nieuwjaarskaart extra te waarderen dit jaar. Het postbedrijf verwacht de komende feestmaand gemiddeld twee keer zoveel post te bezorgen als op andere dagen gedurende het jaar.

Consument gaat voor 'sociale cadeaus'

Tijdens onze live radio-uitzending in de Week van de Ondernemer benadrukte retail-professor Cor Molenaar al hoe belangrijk Kerst dit jaar is geworden, waarbij hij als boodschap aan de retail meegaf: ,,Focus je op duurdere producten, zoals vlees en delicatessen. Het verhoogt de feestvreugde. Consumenten zullen ook ‘sociale’ cadeaus, die vaak met het huis te maken hebben, kopen. De woonomgeving is zo belangrijk geworden."

Hij besluit: ,,Kerst is typisch zo'n sociale functie die we nu missen, het is heel depressief wat er nu gebeurt. Dus supermarkten en speciaalzaken die luxe neerzetten, gaan goede zaken doen."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.