Nieuws Retail
Handvatten voor een effectieve platformstrategie voor MKB'ers
Begin over platformen als Airbnb en Uber en veel mensen én bedrijven schieten spontaan in de stress over banen die verdwijnen en chauffeurs die geen cent overhouden. De angst en het onbegrip over hoe onlineplatformen 'oude' sectoren ontwrichten, maakt dat mensen verlammen. Zo constateert bijzonder hoogleraar Cor Molenaar in het AD.

'Nieuwigheden' als de smartphone en onlineplatformen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Sterker: we kunnen de komende jaren nog een opmars van platformen verwachten die ons leven vereenvoudigen zoals een Google, Bol.com of Booking.com.
Angst
Hoe fijn ook, die gedachte roept angst en onzekerheid op, constateert Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en marketingdeskundige. ,,Doordat we niet precies weten wat onlineplatformen ons brengen, voelen we ons onzeker en onveilig. Die angst kan zo verlammend werken dat mensen en organisaties geen besluiten meer durven te nemen."
Bemiddelaars
In zijn nieuwste boek De Kracht van Platformstrategie, het is buigen of barsten probeert Molenaar die angst te reduceren door te laten zien wat die platformen doen en hoe zij werken. Hij analyseerde de gemeenschappelijke karakters van platformen en kwam tot de volgende conclusie: ,,In essentie zijn zij bemiddelaars: zij verbinden mensen met elkaar en doen dat tegen lage kosten.''
Strava
Illustratief voor die nieuwkomers is Strava, een onlinenetwerk dat wereldwijd atleten met elkaar verbindt. Miljoenen atleten vergelijken via die site en app hun resultaten met elkaar en delen die. Niet alleen analyseert Strava die informatie en koppelt die terug naar atleten, ook biedt het voor de sporter passende sportkleding en andere sportartikelen aan.
Lees ook: ‘Afgelopen jaar solliciteerden bij Coolblue 80.000 mensen’
Sportzaak
Dit ogenschijnlijk kleine voorbeeld maakt meteen duidelijk waarom de sportzaak om de hoek iets te vrezen heeft: de nieuwkomer kan meer bieden én is goedkoper. Die 'oude' sportzaak heeft te maken met oudere processen, logge structuren, vastgoed, werkt met distributiekanalen of voorraden en personeelslasten.
Financiële lasten
Een nieuw platform daarentegen kan snel inspelen op behoeftes en wensen van klanten en heeft weinig tot geen financiële of organisatorische lasten.
Lees ook: Jitse Groen (Thuisbezorgd) met 460 miljoen euro rijkste jonge miljonair
V&D
,,Dat wil niet zeggen dat de functie van een reisbureau, verzekeraar of sportzaak komt te vervallen. Die functie blijft, alleen de traditionele winkel of het bedrijf zonder toegevoegde waarde gaat het niet redden'', zegt Molenaar. In sommige sectoren kan dit grote gevolgen hebben voor bedrijven, medewerkers en zelfs de maatschappij. Molenaar vergelijkt het met het omvallen van het warenhuis V&D. Dat deed niet alleen het personeel, investeerders en eigenaren van winkelpanden pijn, maar had ook gevolgen voor de binnensteden, het winkelend publiek en overgebleven ondernemers. ,,Zo'n effect zul je in veel sectoren op veel grotere schaal gaan zien.'' Niet echt een geruststellende gedachte voor mensen die alle technologische ontwikkelingen nu al spannend vinden. Toch denkt Molenaar dat het goed is om je ervan bewust te zijn dat dingen in het leven onzeker zijn en veranderen.
Flexibel
Om niet in die verlammingsmodus te raken, heeft Molenaar een belangrijk advies aan medewerkers en bedrijven: blijf niet halsstarrig vasthouden aan het oude. Wat moeten zij dan wél doen? De expert raadt zowel medewerkers als bedrijven aan om na te denken over hun toegevoegde waarde. Onderzoek niet alleen waar je kernkwaliteiten liggen, maar wees ook flexibel, houd een open blik en investeer in kennis en opleiding. Wat dat betreft kunnen we volgens Molenaar een voorbeeld nemen aan landen als de VS en China waar miljarden worden gepompt in platformen: ,,Een ding is zeker: niet doen en afwachten, te laat reageren of ontwikkelingen bagatelliseren, is je bedrijf of jezelf een toekomst ontzeggen.''
Platformen wereldwijd
In VS:
64 platformen. Waarde: 3,123 biljoen
Werkgelegenheid: 830 miljoen medewerkers
In Azië:
82 platformen. Waarde: 930 miljard
Werkgelegenheid: 352 miljoen medewerkers
In Europa:
27 platformen. Waarde: 181 miljard
Werkgelegenheid: 109 miljoen medewerkers
De traditionele winkel of het bedrijf zonder toegevoegde waarde gaat het niet redden