Nieuws Retail
Voormalig Hudson's Bay-pand dankzij Adyen pop-up proeftuin voor retail
De eigen geschepte verwachtingen zijn niet bescheiden: betaalplatform Adyen wil in een pop-up store de 'retail-ervaring van de toekomst tot leven brengen'. Iedere partner krijgt maximaal drie maanden om in de fysieke winkel, The Store genaamd, de vernieuwing van retail uit te proberen. De eerste 'bewoner' van de pop-up store: het Amsterdamse modemerk Fabienne Chapot.

De pop-upwinkel is een laboratorium voor zowel de winkelier als Adyen zelf. Foto: Adyen
De afgelopen maanden is het nieuwe pand van Adyen, waar niet alleen The Store komt, maar vooral ook het nieuwe onderkomen voor het personeel van Adyen, grondig verbouwd, van voormalig Hudson's Bay-winkel naar kantoor/pop-up winkel.
,,Met deze ruimte kunnen onze klanten in het zonnetje zetten'', zegt Pieter Lips, Head of Unified Commerce van Adyen, in Het Parool. ,,Tegelijkertijd is de pop-upwinkel een laboratorium voor zowel winkelier als Adyen. Zo kunnen wij meer ervaren hoe het is om een winkelier te zijn en de toekomst van winkelen en winkelervaring te laten zien. We willen hiermee ook iets creëren waar consumenten iets aan hebben, waar iedereen kan binnenlopen, ook buiten kantooruren.”
Lees ook: Winkelstraten krabbelen na lockdowns weer op, retailer positief over toekomst
Modehuis Fabiene Chapot trapt af en komt met speciale collectie
Het Amsterdamse modehuis Fabiene Chapot mag woensdag aftrappen. Het modelabel, dat 15 jaar bestaat, verkoopt haar collectie al online en in vier eigen boetieks, maar was niet eerder op een topwinkellocatie gevestigd. Voor de gelegenheid is een speciale collectie ontworpen.
Lips houdt nog even voor zich welke toekomstige gebruikers er zullen komen. ,,Het wordt een mix. Maar we vinden het leuk om bedrijven met eenzelfde achtergrond als deze te laten zien. Fabienne Chapot is, net als Adyen, ook in 2006 ontstaan. En elk op ons gebied zijn we heel succesvol.”
,,Het gaat ons in The Store vooral om een opvallende winkelervaring, het laten zien van nieuwe ontwikkelingen, hoe retail verandert en hoe wij daar als Adyen bij kunnen helpen.”
Lees ook: 'Stenen winkels en horeca staan aan de vooravond van grote bloei'
Met Adyen Giving kunnen klanten en winkeliers goede doelen steunen
Daarbij gaat het niet alleen om afrekenen, maar ook om aanvullende diensten. ,,Zo bieden we ook Adyen Giving, waarbij winkeliers hun klanten kunnen vragen bij te dragen aan een goed doel. Wij verzorgen dan de afwikkeling, zonder kosten in rekening te brengen.''
Met de winkel wil het snelgroeiende, beursgenoteerde betaalbedrijf ook iets terugdoen voor de stad waar het is ontstaan. Maar het wordt nadrukkelijk geen Adyen-etalage. ,,De winkelier speelt de hoofdrol,” zegt Lips. ,,Wij treden niet op de voorgrond. We zijn ook geen consumentenmerk dat zich zonodig moet presenteren.” Adyen wil in zijn nieuwe onderkomen aan een van de drukste straten in hartje Amsterdam meer openheid uitstralen. ,,Dat past ook bij deze plek.”
De andere twee delen van het voormalige Hudson’s Bay-warenhuis worden de komende maanden in gebruik genomen als onderkomen voor 1100 medewerkers van Adyen. Het bedrijf blijft overigens ook gewoon op haar oude plek aan het Amsterdamse Oosterdokseiland gevestigd.