Nieuws Retail
Kars de Boer (23) loopt binnen met sneakers van duizenden euro's
In felle kleuren, strakke designs of luxe materialen; de exclusieve sneakers van Kars de Boer (23) uit Oosterhout zijn ware verzamelobjecten voor de liefhebber. 'Maar toen ik 100 paar voor een klant inkocht, wist ik dat het tijd was om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel'.

Als sneakerhandelaar is hij altijd op zoek naar de meest felbegeerde exemplaren om die te verkopen aan klanten van over de hele wereld. Zijn kantoor in Oosterhout is simpel. Er staat een bureau, een hoek voor zijn productfotografie en rijen met hoge stellingkasten. Die zijn gevuld met schoenendozen van Nikes, Jordans, Adidas; merken met prijskaartjes van honderden, zo niet duizenden euro's.
Hobby
,,Ik had nooit kunnen bedenken dat ik ooit sneakers van 4500 euro zou gaan verkopen toen ik met deze hobby begon", bekent hij met een grijns. Kerimago heet zijn bedrijf, een samentrekking van het Engelse carry your own imago. ,,Met sneakers kun je heel goed laten zien wat je imago is en je daarmee onderscheiden", verklaart hij.
De schoenen die hij zelf draagt lijken op het eerste gezicht simpel. ,,Dit zijn de Jordan 1 Bred's, de simpelheid in zwart en rood vind ik juist mooi", meent hij. Zijn eigen verzameling bestaat uit zo'n 50 bijzondere paren. ,,Twintig daarvan draag ik vaak, de rest heb ik om af en toe te bekijken. Het is als kunst, maar dan in een doos", stelt hij bevlogen.
Lees ook: SafeSize-oprichter wil hemel bestormen met 3D-voetscans
Forums
Zijn liefde voor sneakers begint een jaar of tien geleden. ,,Toen zocht ik al naar sneakers die niemand anders had", weet hij nog. ,,Vaak nam ik een paar mee van vakanties in het buitenland."
Met de jaren groeit zijn interesse. Hij leest zich in, legt contacten via forums en breidt zijn verzameling uit. De eerste keer dat hij sneakers met winst verkoopt, is met een eigen paar. ,,Die verkocht ik voor 50 euro meer dan ik er zelf voor had betaald. Dat zette me aan het denken", vertelt De Boer.
Dure hobby
Het verzamelen van sneakers was een dure hobby, zeker voor een tiener. Door de juiste sneakers te bemachtigen en met winst te verkopen, kon hij dat bekostigen. ,,Het was lang een manier om mijn hobby in stand te houden. Maar toen ik 100 paar voor een klant inkocht, wist ik dat het tijd was om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel."
Dat is nu ruim drie jaar geleden en zijn bedrijf groeit gestaag. Het feit dat De Boer aan sneakers komt die een ander niet kan vinden, dankt hij aan zijn netwerk. ,,Ik zat al zo lang op forums en Facebookpagina's. Daardoor ken ik veel mensen."
Hij komt op diverse manieren aan het schoeisel. Soms in winkels of online, vaak via medeverzamelaars. Er zijn ook mensen die voor hem op zoek gaan of in de rij staan.
Prijzen
Het is volgens De Boer de kunst om de markt steeds in de gaten te houden. Welke modellen zijn er maar beperkt, wie draagt ze en wat gebeurt er met de prijzen? Schaarste maakt sneakers gewild, maar wordt ook gecreëerd door handelaren die ze opkopen. Doordat de markt constant beweegt en zijn klantenbestand internationaal is, gaan de zaken altijd door.
Fouten
Zijn klanten bereikt hij voornamelijk via Facebook en Instagram. ,,Ik ben eigenlijk altijd aan het werk. Ook als ik 's avonds laat een klant heb, ga ik daar op in", stelt hij. Natuurlijk koopt hij ook weleens sneakers die niet aanslaan: ,,Maar van fouten leer je enorm. En als het altijd maar goed gaat, is het ook niet leuk. Juist de spannende deals geven een grote kick als het lukt."
Of hij dit blijft doen? ,,Geen idee. Wanneer de business stopt met groeien, zal ik iets anders zoeken. Maar voor nu ben ik dik tevreden."