Nieuws Retail
Terwijl andere winkels sluiten, floreert de Action
In tijden van explosief groeiende onlineverkopen gaat de ene na de andere winkelketen failliet. Zo niet de Action, die de goedkope spullen niet kan aanslepen. De discountketen heeft het afgelopen boekjaar afgesloten met fors meer omzet.

De opbrengsten van Action stegen in 2018 met bijna een kwart. De operationele winst viel dik 16 procent hoger uit. Vooral door het openen van nieuwe winkels verdiende het bedrijf uit het Noord-Hollandse Zwaagdijk meer geld.
Action opende het voorbije jaar 230 nieuwe winkels in zeven Europese landen. Alle 1325 filialen die eind 2018 open waren, zorgden voor een omzet van ruim 4,2 miljard euro. Bij winkels die langer dan een jaar open zijn steeg de omzet in doorsnee met 3,2 procent. Dat was een jaar eerder nog 5,3 procent. De operationele winst steeg naar 450 miljoen euro.
Lees ook: Redder van failliete winkels vraagt nu ook uitstel van betaling aan
Voorraden te laat
Volgens Action hadden cijfers nog hoger kunnen uitvallen. In Franse en Duitse distributiecentra kampte het bedrijf met logistieke problemen, waardoor voorraden niet of niet tijdig in winkels terechtkwamen. Dat had volgens de discounter een negatief effect op de opbrengsten. Ook de protesten van de 'gele hesjes' en andere stakingen in Frankrijk zaten de verdiensten van Action dwars.
Topman Sander van der Laan sprak wederom van een succesvol jaar voor Action. Het bedrijf mikt volgens hem op verdere groei. Op de middellange termijn wil de winkelketen de omzet naar 10 miljard euro opvoeren, geholpen door een verdere uitbreiding van het winkelbestand. Action kijkt ook naar uitbreiding in andere landen dan waar het nu actief is. Eind 2018 had het filialen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen.
Lees ook: Van vakkenvuller naar topvrouw: Hajir Hajji aan de leiding bij Action
Slachtoffer van eigen succes
Journalist Stefan Vermeulen, auteur van bestsellers over Heineken en Hema, wijdde onlangs nog een artikel in het zakenblad Quote aan Action, dat zelfs een beetje slachtoffer wordt van zijn eigen succes. ,,Het blijkt maar weer eens dat Action een bizar succesvol bedrijf is: de hele wereld is zo langzamerhand verslaafd aan al die goedkope prullaria.''
,,Maar afgelopen jaar bleek ook dat Action eigenlijk harder groeit dan het aankan'', constateert Vermeulen. ,,Al die nieuwe winkels in het buitenland voldoende bevoorraden bleek niet te doen, en ook in de bestaande Nederlandse winkels zie je veel lege schappen. Action moet dat snel oplossen. Het bedrijf heeft beterschap beloofd: zo worden er vijf nieuwe Europese distributiecentra gebouwd.''