Nieuws Actueel

Hoe het oer-Hollandse Scotch&Soda zijn vleugels uitslaat

Interviews geeft Dirk-Jan Stoppelenburg (51) nauwelijks. De ceo van kledingmerk Scotch&Soda werkt liever in de luwte aan de internationale opmars, dat schrijft AD.

SANNE SCHELFAUT | Foto: Marco Okhuizen 9 oktober 2018

Dirk Jan Stoppelenburg01

Aan de Keizersgracht zetelt het hoofdkantoor. Het pand - gebouwd in de Gouden Eeuw - ademt grandeur door de marmeren wanden en vloeren en het zware gietijzeren hekwerk. In meerdere vertrekken hangen en liggen broeken, truien en jassen. In het kantoor van Stoppelenburg geen losse kledingstukken, maar wel fraaie fraaie foto's aan de muren van modellen die kleurrijke kleding dragen.

Het interieur is eeuwenoud, maar de mensen die hier werken zijn vooral jong.

Stoppelenburg (gekleed in spijkerbroek, wit overhemd, nonchalant jasje en felgekleurde sneakers): ,,Dat klopt. Toen ik in 2014 bij Scotch&Soda aantrad, viel me meteen op dat ik bij een jong en dynamisch bedrijf ben terechtgekomen. Het barst hier van de creativiteit, alles en iedereen ademt mode. We stoppen veel tijd in het ontwerpen van onze kleding. Voor elke collectie staat een bepaald gebied centraal, de ene keer is dat de Zuidpool, dan weer de woestijn of de jungle. Aan deze locaties koppelen we onze ontwerpen en kleuren.''

Jullie werkten jarenlang zonder marketing, mond-tot-mondreclame leek voldoende. Die strategie is veranderd, het bedrijf wil duidelijk de vleugels uitslaan.

,,We groeien en dat willen we blijven doen. We zijn geen bedrijf dat zichzelf op de borst slaat en keihard schreeuwt wat we allemaal doen, maar we beginnen wel te praten. Zo hebben we veel veranderd in de manier waarop we onze spullen verkopen."

,,Online, eigen winkels, store-in-stores. We hebben de laatste jaren veel tijd en geld gestopt in - duur woord - omnichannel. Eigenlijk betekent het in grote lijnen: zorgen dat je overal te vinden bent. Of dat nu een verkoopcorner is in De Bijenkorf of in Galeries Lafayette, via Zalando of onze eigen fysieke winkels; consumenten moeten ons via allerlei kanalen weten te vinden. Dat hebben we gedaan door niet alleen te investeren in de online verkoop, maar ook door de distributie van onze collectie zoveel mogelijk in eigen hand te nemen. En het is voor onze naamsbekendheid een grote plus dat we veel meer eigen winkels hebben, letterlijk ons uithangbord. Die strategie begint vrucht af te werpen.''

Uit het pas verschenen jaarverslag blijkt dat uw bedrijf inderdaad weer zwarte cijfers schrijft. De omzet is gegroeid naar 339 miljoen euro, de nettowinst bedraagt bijna een miljoen euro. Scotch&Soda is op de weg terug.

,,Nou, we zijn nooit weggeweest hoor. Drie jaar geleden hadden we een eenmalige financiële tegenvaller van 70 miljoen euro op de verkoop van onze kleding via winkels die meerdere merken aanbieden. Maar ondertussen zijn we door blijven gaan met het openen van eigen winkels. Sun Capital, sinds 2011 onze eigenaar, heeft niet voor niets 100 miljoen in Scotch&Soda geïnvesteerd. Dat doe je alleen als je alle vertrouwen hebt in een merk.''

Toch gaan er geruchten dat Sun Capital (een Amerikaans investeringsbedrijf, red.) Scotch&Soda in de etalage heeft gezet.

,,Dat heb ik ook gelezen in de media. Of het waar is? Daar ga ik niet op in. Het zijn en blijven geruchten. Wij zijn blij dat we de ruimte hebben gekregen om onze vleugels uit te slaan. Om het wat beter te plaatsen: zeven jaar geleden hadden we 289 werknemers en elf winkels in Nederland. Nu werken er 703 mensen voor Scotch&Soda in ons land en hebben we 36 winkels. Buiten Nederland zijn er nog eens 664 mensen werkzaam voor ons merk.

https://www.youtube.com/watch?v=EK-3WFhZ4Ho

,,Dat hoeven we niet constant van de daken te schreeuwen, dat past ons niet. Maar onze traditionele positie op de achtergrond wil ik best een keer doorbreken. We zijn in onze branche niet voor niets een middelgrote speler geworden. Nee, qua grootte zijn we geen Tommy Hilfiger, maar we groeien behoorlijk. We doen er toe in binnen- en buitenland. En we zijn nog niet klaar. Onze blik is zeker niet alleen gericht op Europa en de VS. Met name China, het Midden-Oosten en India zijn booming. Achttien maanden geleden openden we onze eerste zaak in Calcutta, India. Nu hebben we in India al zeven winkels.''

Waarom is Scotch&Soda juist in India zo populair?

Onze kleding valt op door warme kleuren, daar staat India ook om bekend. We vallen daar in de smaak en dat doet me goed. In de jaren 80 reisde ik als student rond in dit land en ik was toen al onder de indruk van de kleding die de mensen droegen. Zo gaaf dat de Indiërs nu ook onze kleren kopen. Onze shirts worden trouwens in India gemaakt, dat zijn vakmensen hoor. Perfecte snit.''

Waar eindigt de internationale reis van Scotch&Soda?

,,We gaan nog wel even door, stilstaan is er niet bij. Kijk alleen al naar Afrika. Op dit continent hebben we nog maar een paar winkels. Daarnaast blijven we trouw aan ons eigen Amsterdam en dus ook aan Nederland. Dit is ons thuis, hier broeden we onze ideeën uit. Bij Scotch&Soda denk je aan andere culturen, aan vintage. Een eclectische manier van kleden. Dat past heel veel mensen, we hebben ons imago mee.''

U bent nu vier jaar topman van Scotch&Soda. Tijd voor een nieuwe klus?

,,Nee, nee. Ik zit hier prima op m'n plek. Dit modehuis past bij me. De afgelopen jaren ging de groei stapje voor stapje, de komende tijd maken we grotere stappen. En we verkopen vanaf begin volgend jaar niet langer alleen kleding, maar ook schoenen. En we breiden ons aanbod uit met parfum en zonnebrillen. Ik ben het nog lang niet zat.''