Actueel

Seepje zegt sorry in de krant. ‘Hopelijk inspireert het anderen om eerlijk te zijn als het niet helemaal lukt’

Seepje zegt sorry in de krant Seepje
Seepje
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,We zijn elf jaar geleden begonnen met natuurlijkheid”, vertelt Seepje-oprichter Jasper Gabriëlse in De Ondernemer Live. ,,Het begon met een schil van een vrucht die aan een boom groeit in Nepal. Nu maken we allerlei vloeibare zepen en ook sinds kort ook shampoo en showergel. Als dat dan toch niet zo natuurlijk blijkt te zijn als dat we claimen, is dat een behoorlijke domper.”

Ook al gaat het om een paar tienden, Gabrielse wil voor 100 procent gaan. ,,Je kunt ook aardolie gebruiken voor zeep. Dat noemen wij vieze zeep. En wij hebben schoon genoeg van vieze zeep.” Seepje laat de claims controleren door Ecocert, een biologische certificeringsorganisatie. ,, Ze controleren de oorsprong van onze ingrediënten. Ze hebben onlangs hun richtlijnen aangescherpt. Daardoor bleek dat twee ingrediënten die we gebruiken niet helemaal van natuurlijke oorsprong zijn.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Opsteker voor Seepje: eerste wasmiddelmerk met keurmerk vrij van microplastics

Transparant als onderdeel van communicatie Seepje

En daarvoor wil het bedrijf excuses aanbieden. Kon dat niet met een sticker op de verpakkingen? Jasper: ,,Je kunt zachtjes sorry zeggen met een sticker, maar dan hoort niemand het. Dus doen we het groot in de kranten. Ook in de hoop dat mensen dit waarderen, dat je eerlijk bent en niet alles in een keer goed gaat.”

Hij vervolgt: ,,Dat was wel spannend. Ik had wel de hoop dat ons boetekleed werd gewaardeerd. Normaal doen bedrijven dit pas als het niet anders kan. Wij zijn er proactief in. Hopelijk inspireert het andere bedrijven ook op open en eerlijk te zijn als het niet helemaal lukt.”

Lees verder onder de advertentie

Normaal doen bedrijven dit pas als het niet anders kan. Wij zijn er proactief in

Op LinkedIn plaatste Jasper een bericht over de actie. De reacties erop waren grotendeels positief. ,,Er waren ook mensen die zeiden: waarom gebruik je niet gewoon aardolie? Die vallen dan echt buiten onze doelgroep.”

Adverteren in het weekend in grote kranten kost wel wat. Verdient hij dat terug? ,,Het kost geld ja. Ik weet niet of we het meteen terugverdienen. Maar ik zie dit als onderdeel van onze communicatie. En we leren ervan. Je schrikt van een ontwikkeling en we proberen er het beste van te maken. We zien het als een kans. Dat zou ik ook bij andere bedrijven willen stimuleren. Het kan het vertrouwen van de consument in bedrijven en merken herstellen.”

Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek met Jasper Gabriëlse bij De Ondernemer Live, waarin hij vertelt over de publieke excuses.

Lees verder onder de advertentie