Nieuws Actueel

Stad vaart wel bij megatrap

De Trap legt Rotterdam geen windeieren. De publiekstrekker brengt miljoenen in het laatje, zegt Rotterdam Partners. Dat schrijft het AD vandaag.

Marcel Potters | Foto: Marco de Swart 2 juni 2016

Trap Rotterdam Lebkov 1065

Monter hobbelen toeristen Jan de Boer (70) en zijn vrouw Roelie (58) uit Gorredijk, Friesland, de laatste treden af. Ze hebben het gehaald. Eerst de sneeuwwitte, steile trap naast het CS op, daarna een ontspannen wandelingetje over het dak van het Groot Handelsgebouw en vervolgens de 140 stapjes weer af.

Een piekervaring, zo blijkt, en na de trap wacht de rest van Rotterdam. Een planning heeft het noordelijke duo al klaar. "We bezoeken eerst de Markthal'', klinkt het. "En daarna gaan we kleren kopen voor de vakantie. Bovendien hebben we heel erg veel zin om ergens een sorbetje te eten.''

KoffietentjeDe Trap is een hit. Van heinde en verre komen sportievelingen naar de Maasstad om de populaire stellage te bestijgen en knopen er vaak een dagje Rotterdam aan vast. Ze strijken neer bij een restaurantje of koffietentje in de directe omgeving. Om moed in te drinken voor de tocht naar boven of - na gedane zaken - eventjes uit te puffen van alle inspanningen.

En dat is merkbaar, zegt assistent-manager Geisje van der Linden van het naburige Lebkov & sons. Het is door de trap hartstikke druk in de zaak en op het terras. "We moeten extra personeel inroosteren'', zegt ze, "want we hebben twee keer zoveel gasten als normaal. Ze komen hier koffie drinken of lunchen. Je ziet veel meer toeristen in Rotterdam, zeker rond CS.''

De discussie om de tijdelijke attractie langer te laten staan dan de beoogde 12 juni klinkt haar als muziek in de oren. "Dat zou geweldig zijn. Want door alle drukte ben ik zelf nog niet naar boven geweest. En ik zie liever de trap dan die gele wereldbollen.''

ProfijtNiet alleen de horeca op het Stationsplein spint garen bij de aanwezigheid van de bijzondere constructie van Markthal-architect Winy Maas. Ook bijvoorbeeld de fietstaxicentrale trapt van hot naar her met klauteraars die zojuist 'op en neer' zijn geweest. "We hebben hier heel veel profijt van'', zegt chauffeur Adriaan van der Pol. "De meeste ritten beginnen bij CS. Mensen nemen ná de trap de fietstaxi naar de Markthal, de Euromast, Spido, de Oude Haven. We verdienen hier gigantisch aan.''

Laat maar staan dus die trap, meent Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners. "Mensen blijven 1 à 2 uur op het Groot Handelsgebouw en gaan dan de stad in. Uit onderzoeken blijkt dat toeristen gemiddeld zo'n 40 euro uitgeven. En als ze een nachtje blijven slapen zelfs meer dan 100 euro. Dat is goed voor de tram, de horeca, de fietstaxi en allerlei attracties.''

Bovendien geeft deze trekpleister nog maar eens aan dat Rotterdam vernieuwend en innovatief is. "Vanaf seconde één is dit een succesnummer en was het druk met dagjesmensen. Ik hoor ook elders in het land allerlei personen over de trap praten. Zelfs mijn tante in Geldermalsen weet ervan.''

De Trap handhaven tot diep in de zomer, zijn zegen heeft het. "Dit levert de stad miljoenen op. Da's allemaal geld voor de ondernemers en burgers van Rotterdam.''

Lees ook:

Steeds meer toprestaurants op tophoogte

Architect Rotterdamse markthal kijkt vooruit