Commercieel directeur Wouter de Bruijne vindt het 'werkelijk ongelooflijk' dat in Den Haag tienduizenden private parkeerplaatsen 's avonds en in de weekeinden niet gebruikt worden. ,,In die daluren kan daar heel goed een auto staan van iemand die wil winkelen of uit eten gaat in de stad.''
In 2016 meldde ParkBee zich voor het eerst in de drie grootste steden van het land. Automobilisten kunnen via de parkeerapps Park-line en Parkmobile de slagboom van een ParkBee-locatie openen en via die apps afrekenen.
Lees ook: Parkeerprobleem jaagt winkelend publiek weg
Het geloof in het jonge ParkBee is groot. Eerder dit jaar pompte de Zuid-Hollandse ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter en investeringsmaatschappij Statkraft Ventures uit Duitsland nog vijf miljoen euro 'groeigeld' in het van oorsprong Delftse bedrijf.
ParkBee heeft momenteel op negen locaties in Den Haag 445 plekken in garages van bedrijven. ,,In deze stad willen we er tien à vijftien garages bij. En zeker Scheveningen kan en moet wat ons betreft groeien, want de parkeerdruk is daar hoog.''
Leenfietsen
De onderneming wil ook de dienstverlening uitbreiden met leenfietsen en laadpalen. ,,In Amsterdam loopt een test met fietsen. Ik verwacht dat in de zomer verder uit te rollen'', aldus De Bruijne. ,,Voor Den Haag handig om dan met de fiets naar het strand te gaan.''
Het ParkBee-tarief is lager dan bij parkeren op straat of in een commerciële garage. ,,Onze tarieven variëren van 1,50 tot 2,00 per uur. Het gemiddelde dagtarief is 15,00 euro.''
Verreweg de populairste Haagse garage van ParkBee is die onder een leegstaand kantoorgebouw aan de Schedeldoekshaven. In de apps terug te vinden onder de naam 'Den Haag Centraal'. Voor de eigenaar van de kantoorkolos is de parkeerplekverhuur een financiële opsteker. ,,Die garage telt 102 plekken; dat levert tonnen per jaar op.''
Lees ook: Friss: van 5 klanten in Nederland naar 130 klanten in 25 landen
Overigens kunnen parkings in wooncomplexen net zo goed gebruikt worden. ,,Een Vereniging van Eigenaren kan voor twintig plaatsen op jaarbasis op zo'n vijftig mille rekenen.''
Voor de gemeente zit er volgens de commercieel directeur ook voordeel aan; meer auto's verdwijnen uit het straatbeeld en er hoeven minder nieuwe parkeerplekken of -garages te komen.
In deze stad willen we er tien à vijftien garages bij
Wouter de Bruijne, Commercieel directeur ParkBee