Nieuws Actueel
Swoop maakt elk toestel als nieuw
In 2012 kocht hij - destijds nog student - op afbetaling een mobiele telefoon en schroefde die geheel uit elkaar om te ervaren of hij het toestel weer werkend zou kunnen krijgen. Nu, krap vier jaar verder, is Joshua Kappen (26) eigenaar van de snel uitdijende Bossche onderneming Swoop.

Inmiddels heeft hij veertig mensen in dienst, werkzaam in de vijf winkels in Den Bosch, Tilburg, Nijmegen, Utrecht en Almere. Samen schroefden ze meer dan 100.000 mobiele telefoons, laptops, tablets en andere apparaten open om ze te repareren voor duizenden klanten. Vaak al binnen een halfuurtje.
Als een tierelier
Joshua, die Small Business en Retail Management aan Avans Hogeschool in Den Bosch studeerde, had al in 2012 door dat hij een gat in de markt ontdekt had. Vanuit zijn woonhuis in Den Dungen begon hij met het repareren van telefoons. Zijn bedrijf Smart Repair, zoals het de eerste vier jaar heette, liep meteen als een tierelier. Naast mobiele telefoons werden ook tablets, laptops en andere apparaten gerepareerd. De onderneming verkaste naar een industrieterrein in Den Bosch, waar Joshua een winkel opende en zijn eerste medewerkers aannam. In 2015 groeide dat aantal van drie naar dertig en uiteindelijk veertig medewerkers. ,,Ik kwam in een leuke achtbaan terecht. Niet alleen het aantal medewerkers groeide, ook de omzet verdubbelde jaarlijks." Die komt inmiddels uit op drie miljoen euro.
Concurrentie
De jonge ondernemer zag echter steeds meer concurrentie opdoemen. Niet dat hij daar bang voor was, maar hij wilde zijn onderneming meer duurzaam inrichten.
Refurbished
Na een zoektocht naar een goed businessmodel besloot hij dit jaar zijn bedrijf te transformeren. Onderdeel daarvan was een naamsverandering naar het lekkerder bekkende Swoop. Swoop verricht als vanouds reparaties, maar is ook ingericht om apparaten in te ruilen en te verkopen. Belangrijk is ook de verkoop van refurbished producten: gebruikte apparaten die schoongemaakt, opgefrist of gerenoveerd zijn. ,,We willen het beste alternatief voor nieuw bieden."
Lees ook: Leapp-oprichter Rogier van Camp wil van leapp een Europees bedrijf maken
Onder de nieuwprijs
Volgens Joshua is er landelijk en internationaal veel belangstelling voor dit soort apparatuur. ,,Wij verkopen ze voor vijftien tot 20 procent onder de nieuwprijs en geven twee jaar garantie. Klanten mogen een product 40 dagen proberen en wij hebben het nagekeken op minstens 50 kritieke punten. Daarmee willen we ons onderscheiden van de concurrentie." Joshua verwacht dan ook dat de groei van zijn bedrijf gestaag zal zijn. ,,Voor 2017 denk ik aan een landelijke dekking van vijftien tot 20 winkels. En dan zijn we nog nadrukkelijker dan nu naar het buitenland aan het kijken."