Nieuws Actueel

Tentoonstellingen worden leuk met interactiviteit

Met interactieve opstellingen de handen van museumbezoekers activeren, hun hart bereiken en vervolgens iets veranderen in hun hoofd: dat is in een notendop de missie van het Amsterdamse bedrijf NorthernLight. Peter Slavenburg (48) ontwikkelt en levert met zijn onderneming NorthernLight 'interactieve tentoonstellingen en experiences' voor musea en bedrijven. In de Volkskrant legt hij uit.

John Wanders 17 oktober 2016

Peter slavenburg

'It's not done until it ships.' Peter mag graag zijn held Steve Jobs citeren. Hij wil er maar mee zeggen: al zijn medewerkers moeten tot op de dag van een belangrijke presentatie kunnen roepen dat het ontwerp niet goed genoeg is, dat het anders moet. Desnoods met een aanpassing ná de presentatie. 'Een creatief bedrijf mag nooit verzanden in serieproductie, je moet met een helikopterview naar jezelf blijven kijken om antwoord te krijgen op de vraag: zijn we nog wel goed bezig?'

De projecten waaraan de onderneming werkt hebben een looptijd van zes tot achttien maanden. Vanwege die lange duur bestaat het risico dat zelfs het avontuurlijkste project geleidelijk transformeert in een zoveelste klus, met een planningsbord aan de muur, bekent Slavenburg. 'Tijdens een teamoverleg waarbij geen van de aanwezigen tot onze doelgroep behoorde, heb ik mij weleens afgevraagd: hoe kan het toch dat dit zo'n ongeïnspireerde ouwemannenvergadering is geworden?'

Lees verder op de website van de Volkskrant.