Actueel

Hoe Tim Cook van Apple een geldmachine maakte

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Sinds Cook het ceo-stokje van zijn collega Steve Jobs in 2011 overnam, werd hij door de buitenwacht geruime tijd gezien als een onopvallend, saai type. Dat beeld valt enigszins te verklaren door het feit dat hij Apple niet liet innoveren. Jobs had alles immers in perfecte staat achtergelaten. Er hoefde helemaal niets aangepast te worden. Nee, Cook ging door waar Jobs gebleven was. Het succes duurt voort. Zomaar een greep uit de recente cijfers? In het afgelopen kwartaal werd ruim 11 miljard dollar winst gemaakt. De omzet viel een miljard hoger uit dan verwacht.

Lees ook: Wat Tesla kan doen om te voorkomen dat Elon Musk bezwijkt

Strategisch doordacht

Toch heeft Cook zich inmiddels ontwikkelt tot een sterke leider. Eentje die begon op te vallen toen hij in 2016 geen gehoor gaf aan het verzoek van de FBI om de iPhone van een terrorist te hacken. Kijk je naar de minder morele, zakelijke acties van Cook, dan valt het te prijzen dat hij in 2016 met de Apple Watch het grootste marktaandeel binnen de smartwatch-markt bemachtigde. Dit door ceo’s van grote modemerken als Yves St. Laurent en Burberry aan te stellen en hun niet technische expertise te gebruiken bij het ontwikkelen van de Apple Watch. Een risico, maar strategisch dus wel doordacht.

Lees verder onder de advertentie

Successen

Oké, de frontman van Apple heeft dan nog geen woest technologische doorbraken achter zijn naam staan, maar de bedrijfsmatige beslissingen van zijn hand zijn ongekend succesvol. Abonnementen op iTunes en iCloud brengen steeds meer geld in het laatje. De Apple Stores doen ook een duit in het zakje en de ApplePay mag als betaaldienst eveneens als een succes worden gezien.

Lees ook: Voor 30 miljoen komt de Formule 1 met Max Verstappen naar Assen

Meer abonnementen

Het bedrijf ontwikkelt ook tv-streamingsdiensten. Films en series die in eigen beheer zijn gemaakt en via internet worden aangeboden. Dit middels abonnementskosten waar Apple stabiele inkomsten uit peurt. Door het marktaandeel te vergroten via goedkopere tablets en smartphones kunnen Cook en co. bovendien weer meer abonnementen verkopen.

Lees verder onder de advertentie

Naar grote hoogten

De Volkskrant schreef recent dat het hoofd van de zaak destijds van Jobs kreeg opgedragen zijn eigen koers te varen. Cook moest doen wat juist voelde en dat was inzetten op een groter marktaandeel in China. Daar waar de verkoop van de iPhone X, Apples topmodel smartphone, tot grote hoogte reikte.

Hij kocht dit jaar opnieuw aandelen op, voor een bedrag van 100 miljard dollar. En het voelde ook prima om miljarden te steken in Apple Music. Deze rivaal van Spotify kwam aanvankelijk amper van de grond, maar heeft in de VS meer betalende abonnees dan de Zweedse streamingpionier.