In de productiehal van TONZON staan twee zendingen met dakisolatiemateriaal klaar om getransporteerd te worden naar Afrika. De bestemming: projecten van Artsen zonder Grenzen. “Het is voor een nieuw ziekenhuis in Tsjaad en een opslaghal voor medicijnen in Zimbabwe,” verduidelijkt Willemsen. “Dankzij ons isolatiemateriaal kan in die hitte de houdbaarheid van medicijnen en voedsel gewaarborgd worden.”
FC Twente
Elders in het pand springt een shirt van FC Twente in het oog, met TONZON als rugsponsor. Op het moment dat de voetbaltrots uit Enschede meer dood dan levend was, reikte Willemsen de helpende hand. “In de zomer van 2015 zijn we rugsponsor geworden,” zegt hij, “omdat we FC Twente, een echte supportersclub, in moeilijke tijden wilden steunen. Het is mooi dat we daardoor een bescheiden bijdrage hebben kunnen leveren aan de weg omhoog.”
TONZON, inmiddels rugsponsor af, ontketende in die periode de actie ‘TONZON voor FC Twente’. Die loopt nog steeds. “Iedere supporter die onze vloerisolatie neemt, kan daarmee vijftig euro aan de club doneren. Op die manier blijven we FC Twente steunen.”
Actiegroep
Het moge duidelijk zijn, Ton Willemsen is er niet alleen voor zichzelf. Hij is begaan met het lot van de wereld, de regio, de medemens. Vanuit een idealistische invalshoek. “Eind jaren zeventig zat ik in een actiegroep die ageerde tegen radioactieve transporten en kerncentrales,” zegt hij. “Ik wilde juist energie besparen en daar heb ik een plannetje op losgelaten, dat voorzag in het opwarmen van de koude vloer in mijn woning.”
Thermoskussens
Hij zou er zijn levenswerk van maken. Willemsen zegde in 1980 zijn baan als wiskundeleraar op en deed een revolutionaire uitvinding: opvouwbaar isolatiemateriaal in de vorm van thermoskussens, om de vloer optimaal warm te krijgen. Als pionier stuitte Willemsen (‘ze noemden me Ton Quichote’) vaak op heilige huisjes, maar anno 2016 krijgt hij met TONZON steeds meer voet aan de grond. Daarbij is mond-op-mondreclame vaak de beste reclame.
Overtuiging
“Als mensen het eenmaal gebruikt hebben, zijn ze overtuigd,” weet Willemsen. “Dan spreekt het zich rond. Ik vroeg laatst een klant, die al vijftien jaar gebruik maakt van onze vloerisolatie, wat ze er nog van merkt. ‘Ik merk het alleen als ik ergens ben waar ze het niet hebben’, zei ze. ‘Omdat ik daar de warmte en comfort mis en weer de optrekkende kou voel die ik vroeger had’. Dat zijn mooie reacties, mensen worden blij van ons product.” In dat kader heeft hij een actie opgestart met de titel ‘Blij met TONZON Vloerisolatie’, waarbij tevreden gebruikers andere mensen blij kunnen maken met zijn nog altijd unieke product.
Missiedrang
“Het enthousiasme wordt steeds groter”, merkt Willemsen. “Ook omdat mensen merken dat met ons systeem – met een materiaalverbruik van 60 gram per m² - vloeren echt warmer worden, zelfs in nieuwe woningen.” Dat de voormalige milieu-activist nu een succesvol ondernemer is, knaagt niet aan zijn geweten, integendeel. Zijn missiedrang is belangrijker dan wat ook. “Op mijn grafsteen moet niet staan hoeveel geld ik heb verdiend, maar hoeveel CO2 ik heb bespaard.”
Unieke vloerisolatie
De core business van TONZON is de productie en verkoop van het eerste opvouwbare vloerisolatiemateriaal ter wereld. “Het meest klimaateffectieve product dat er bestaat,” beklemtoont uitvinder Ton Willemsen. “Waar mensen doorgaans met opgetrokken benen op de bank zaten, konden ze door deze vondst opeens met de rug tegen de bank, zittend op de vloer, naar de tv kijken. Inmiddels is de zeer hoge isolatiewaarde onomstreden. Het is een duurzaam, milieuvriendelijk product en gaat gezondheidsklachten zoals astma - doorgaans het resultaat van vochtige vloeren - tegen.”
Twentse Duurzame Bedrijven
Tijdens het Business Festival op 20 april 2017 maakt De Ondernemer bekend welk bedrijf zich het meest duurzame bedrijf van Twente mag noemen.
> Lees meer over het Business Festival
In de serie Twente Duurzaam verscheen eerder:
> Bij Hotel De Wilmersberg gaat het om bewustwording> Schröder Vastgoed denkt op een andere manier> De gebroeders Van der Geest vervullen een pioniersrol in duurzaamheid> Nieuwe fabriek Jalo Biopellets maakt vanaf 2018 brandstof van afvalhout> M-Trix helpt zoeken naar soms eenvoudige maatregelen