Nieuws Actueel

Transport met precisie

Van multinationals tot creatieve broeinesten, van eenmanszaakjes tot marktleiders, deze regio telt talloze bijzondere bedrijven. Wat doen ze, waar zijn ze goed in, wie zit er aan de knoppen, hoe is het ooit begonnen?

BERT VAN DEN HOOGEN 23 mei 2016

Transportjanvandamoudewater

Hypermoderne kostbare machines, vaak groot, zwaar of met bijzondere afmetingen, op de plek in een fabriek zien te krijgen. Op de millimeter nauwkeurig, soms zelfs door het dak naar binnen brengen. Je kunt de 45 medewerkers van Jan van Dam Machine Transport in Oudewater ervoor uit hun bed bellen, want ze doen niets liever. Opmerkelijk genoeg is een groot deel van de manschappen nog geen 25 jaar oud.

Passie

Als Jan van Dam over zijn transportbedrijf vertelt is er een gezonde strijd tussen de passie voor de techniek en de trots op zijn medewerkers. "We hebben net een nieuwe kraanwagen van 300 ton gekocht, die we deels zelf hebben ontworpen. Natuurlijk kan ik daar van genieten, maar belangrijker zijn mijn medewerkers. Ik kreeg zonet nog een e-mail van een klant uit Engeland. Die man zag gisteren twee van onze jonge medewerkers uit de vrachtwagen stappen. Hij dacht: moeten die twee jonge mannen mijn machine op zijn plek zetten? Zijn e-mail staat vol complimenten."

"Machines op zijn plek zetten is voor mij vooral de juiste mensen met het juiste materieel op zijn plek zetten en ervoor zorgen dat ze gemotiveerd zijn. Ik stuur meer op mensen dan op vrachtauto's. Ik weet dat ik energie krijg van succes. Als ik dat succes deel met mijn mensen, krijgen zij diezelfde energie. Bij iedere opdracht gaan we met elkaar een avontuur aan. Een fabrikant heeft een dure machine gekocht, maar zowel de leverancier als hij weet niet hoe ze die machine op zijn plek krijgen. Het is aan ons om die machine op te pakken bij de leverancier en hem bij de eindgebruiker neer te zetten en af te monteren. Om dat te kunnen zijn we al weken ervoor bezig met voorbereiden. We kennen ieder hoekje van die machine en van de plek waar die moet komen."

Vader

Jan van Dam was zelf ongeveer net zo oud als zijn jongste medewerker toen hij in het bedrijf van zijn vader begon. "Mijn vader had een transportbedrijf en een brandstoffenhandel aan de Damweg in Oudewater. Als jochie ging ik weleens met hem mee om kolen af te leveren. Ik weet nog goed hoe ik die eerste kolenzak drie, vier trappen op moest sjouwen en dan door een luikje legen. Niets vuil maken en alles netjes achterlaten. Die kolenhokken zaten op de onmogelijkste plekken. Eigenlijk doen we nu niet anders, maar dan met grote machines."

Toen Van Dam met zijn vrouw in 1989 met vijf vrachtauto's, een chauffeur en een heftruck van zijn vader aan hun eigen bedrijf begonnen, wisten zij nog niet dat zij het zouden omvormen tot speciaal transport van machines. "Dat begon toen ik voor Bridgeport in Gouda een machine moest ophalen en in 's-Gravendeel moest afleveren. Toen zag ik de combinatie van machines en transport. Binnen een paar jaar had ik vijf of zes vaste klanten. De eerste jaren zette ik de machines met een koevoet en steigerpijp op zijn plek. Zodra ik het geld had, kocht ik rollers en vijzels. Zo heb ik telkens het verdiende geld weer geïnvesteerd."

Twintig jaar lang bleef het bedrijf alsmaar groeien, mede door de durf van Jan om grote investeringen te doen. Als ondernemer bewees hij zich pas echt toen de economie in 2009 in een dip zat.

Geen zicht

"In januari 2010 had ik geen enkele opdracht en er was geen zicht op verbetering. Om de zaak draaiende te houden en het kapitaal van het bedrijf te behouden, moest ik een plan bedenken. Er bestaat een internationale stroom van machines die groter is dan de Europese markt die ik bediende."

"Ik richtte in Rotterdam het bedrijf GML op: Global Machine Logistics. Daar komen de machines vanuit Oost-Aziatische landen binnen. Ze staan daar in opslag totdat ze worden verkocht. Dan transporteren we ze naar de klant. Zo is onze markt uitgebreid naar de hele wereld, zijn wij één contactpersoon voor alle logistieke handelingen en groeien wij weer als bedrijf", zegt Van Dam.

Bedrijf: Jan van Dam Machine Transport en Jan van Dam Global Machine Logistics.

Opgericht: 1989.

Aantal werknemers: 4.

Actief in: de hele wereld.

Adres: Wilgenweg 20, Oudewater.