Nieuws Actueel
Dit transportbedrijf gaat tekort personeel tegen met senioren
Ed Segers (70) en Albert Willems (75) rijden met veel plezier bij Nouwens in Breda. ,,Het voelt als een betaalde vakantie." Dat meldt BN/De Stem.

Als Ed Segers (70) en Albert Willems (75) over hun werk praten staat er een gulle lach op hun gezicht. Ondanks hun pensioen rijden de mannen voor transportbedrijf Nouwens uit Breda. Met meer plezier dan ooit tevoren. In een tijd dat transportbedrijven stad en land afzoeken naar geschikte chauffeurs laten deze mannen zien dat het loont om gepensioneerde truckers weer achter het stuur te zetten.
Chauffeurstekort
Nouwens Transport uit Breda kampt ook met een chauffeurstekort. Sinds 1997 verzorgt het bedrijf van Dennis Nouwens hoogwaardig vervoer van farmaceutische producten, elektronica en andere hoogwaardige goederen. Met nu ruim honderd chauffeurs, maar met de ambitie om naar tweehonderd chauffeurs te groeien.
Lees ook: Waarom deze vacaturesite jou koppelt aan oudere werknemers
Het bedrijf van Nouwens ligt erbij als een keurig aangeharkte voortuin. Het wagenpark staat in een kaarsrechte lijn bij het kantoor. Alle schoongewassen trekkers en busjes naast elkaar en even verderop de trailers. Het terrein ziet er opgeruimd uit. En die indruk wil het bedrijf ook met de chauffeurs oproepen.
Ambassadeurs
Daarom alleen voorkomende, Nederlands sprekende chauffeurs in bedrijfskleding, vertelt chauffeursbegeleider Jaap van Dam van Nouwens. Geen trekkers met een Pools of Roemeens nummerbord. ,,Chauffeurs zijn de ambassadeurs van ons bedrijf."
Spotgoedkoop
,,Buitenlandse chauffeurs zijn spotgoedkoop", weet voorzitter Klaas de Waardt van VERN, de organisatie die de belangen van de transportbedrijven behartigt. ,,Spotgoedkoop, maar ze missen service en vakmanschap. Sinds ze in ons land rijden zijn er 20 tot 30.000 eigen chauffeurs op straat gezet."
Onze arbeidsmarkt staat open voor werknemers uit Oost-Europa. ,,Dat klopt maar de lonen zijn niet geharmoniseerd", zegt De Waardt. En jongeren? Die hebben vrijwel geen belangstelling voor het vak. Jongeren willen om 09.00 uur beginnen en om 17.00 uur weer thuis aan de pappot zitten, generaliseert hij.
De Oost-Europese - en tegenwoordig ook Aziatische chauffeurs - werken voor een hongerloon onder haast middeleeuwse omstandigheden. ,,In Europa hebben we 1,3 miljoen nieuwe slaven", is de krasse overtuiging van De Waardt. Maar hij ziet een kentering. Nu er vele duizenden chauffeurs uit Oost-Europa naar het westen zijn getrokken ontstaat in hun vaderlanden een chauffeurstekort.
Lees ook: Topkweker Koos Wubben (84) stopt pas als hij 102 jaar oud is
De Oplossing BV
Vanuit de knelpunten op de arbeidsmarkt is Klaas de Waardt aan een oplossing gaan werken. Hij richtte eind vorig jaar De Oplossing BV op. Een naam die hoge verwachtingen oproept. De kern is dat gepensioneerde chauffeurs weer achter het stuur kruipen. ,,Ze hebben een slecht pensioen. Na veertig jaar premieafdracht een pensioen van 430 euro per maand. En veel chauffeurs hebben het gevoel dat ze er niet meer bij horen", weet De Waardt.
Zoals de 70-jarige Ed Segers uit Breda. Zat op zijn twintigste al op een grote combinatie. Leverde zijn sleutel in toen hij 60 jaar was. ,,Ik had het helemaal gehad. Ik wilde reizen gaan maken. Maar toen ik op zo'n reis in Groningen de Hema binnenliep, dacht ik: 'Is dit het nou?'" Niet dus. De Bredanaar stapte op de fiets en reed naar de garage van Van Tilburg-Bastianen om even bij te kletsen. Voor hij het wist stond hij bij overbuurman Nouwens en vroeg hij aan de receptie of er werk was. Baas Dennis Nouwens antwoordde dat hij kon beginnen. Een dag later zat ie achter het stuur. Onlangs kreeg hij van Nouwens zijn eigen, nieuwe DAF-trekker; een XF Super Spacecab. ,,Ik werk hier nou acht jaar in vaste dienst", glundert Segers.
Betaalde vakantie
Albert Willems uit Prinsenbeek is in de regio bekend als uitbater van café-restaurant De Toerist in Breda. Zat lang te piekeren hoe hij iemand moest vinden die de zaak overnam. Totdat er iemand binnenstapte met de gewenste zak geld. Willems was toen 56. ,,Ik leidde een actief leven en had geen zin niks te doen", zegt hij. ,,Toen ontmoette ik een keer een oude klant van me, die zei dat hij kort daarvoor bij Nouwens was begonnen. Hij vroeg of ik zijn collega wilde worden. In 2000 ben ik begonnen."
Inmiddels is Albert Willems 75 jaar oud. Zijn vrolijkheid is aanstekelijk. Trots laat hij foto's zien van een rit die hij vorig jaar naar het noordelijkste puntje van Noorwegen maakte. Prachtige natuur met middenin het wit-blauw van Nouwens. ,,Het voelt als een betaalde vakantie, maar dat zeg ik natuurlijk niet!", grapt hij. ,,Ik rijd als oproepkracht. Maar 200 uur per maand is voor mij geen uitzondering." De Oplossing BV neemt de administratieve rompslomp rond de seniore chauffeur van de bedrijven over. Waar chauffeursbegeleider Jaap van Dam zich bezig houdt met dagelijkse probleempjes van het Nouwens-personeel, gaat De Oplossing een stap verder: hoe vul je bijvoorbeeld je belastingformulier in als je AOW, een pensioentje en een baan hebt? En hoe zit het met huursubsidie?
Keuring
Ook zorgt De Oplossing voor de keuring van de chauffeurs. ,,Normaal moet een oudere chauffeur om de vijf jaar gekeurd worden. Maar de periode van 70 naar 75 vinden we te lang. Dus keuren wij de chauffeur elk jaar. Ook zorgen wij dat hij de verplichte Code95 aan zijn rijbewijs kan toevoegen", zegt De Waardt. Hij is nu in het noorden en oosten van het land bezig met de eerste twintig heringetreden chauffeurs. Nouwens is zijn eerste klus in het zuiden. Hoe werft hij de seniore chauffeur, want selecteren op leeftijd is niet toegestaan. ,,Klopt, maar nergens staat dat ik niet mag zoeken naar gepensioneerde chauffeurs. Ik noem geen leeftijd."
Chauffeurs zijn de ambassadeurs van ons bedrijf