Nieuws Actueel

Hoe paviljoen Blue Lagoon door trouw personeel uit de brand wordt geholpen

Flinke brand op strandpaviljoen Blue Lagoon. Het is nog maar drie maanden geleden dat de horecazaak aan de kust van Scheveningen bijna volledig afbrandde. Een vette domper voor eigenaar Peter Ludovici. Maar dat hij sinds die betreffende 19 april geen moment bij de pakken heeft neergezeten, zorgt ervoor dat hij deze schitterende zomer optimaal kan benutten. ‘Gelukkig heb ik trouw personeel.’

Robbert Daalder | Foto: Frank Jansen 26 juli 2018

Blue Lagoon Peter Ludovici personeel

In tegenstelling tot andere paviljoens langs de Nederlandse kust, die de deuren wegens een tekort aan personeel soms niet eens kunnen openen, kan Ludovici het hoofd tijdens deze woeste zomer prima boven water houden. ‘Naast al het harde werk om überhaupt een paviljoen te kunnen runnen, komt dat door mijn trouwe werknemers. Mensen waar wij ook mee omgaan zoals het hoort.'

'Je kunt personeel behouden door van ze te houden. Dat is regel een. Goed betalen is regel twee. En regel drie is het goed naleven van alle regels. Daar bedoel ik mee te zeggen dat je ze soms tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Werk niet te hard en niet te lang. Daarom werken wij ook met drie verschillende ploegen die een gemiddelde dienst van zes uur hebben.’

Teruggekeerd

‘Het is passen en meten om het iedereen naar de zin te maken’, gaat hij verder. ‘Maar zo blijft de tent wel draaien. Op dit moment zit ik redelijk in het personeel, al kan het natuurlijk altijd nog beter. Dat is algemeen bekend in onze branche. Na dat fikkie in april ben ik de helft van mijn mensen kwijtgeraakt. Dat waren er zeventien waarvan er inmiddels weer dertien zijn teruggekeerd toen zij hoorden dat we weer open gingen. Mooi toch? Dat zegt iets over Blue Lagoon.’

Niet willen missen

‘Het gaat echt super man’, antwoordt Ludovici op de vraag hoe de zaken er na de rollercoaster van afgelopen maanden voor staan. ‘Ik had er niet aan moeten denken dat ik na die brand niet gelijk in actie was gekomen. Stel je toch eens voor dat ik dit tijdelijke paviljoen niet had neergezet. Dat ik deze zomer had gemist. We hebben keihard moeten knallen om het allemaal voor elkaar te krijgen, maar daar plukken we nu wel de vruchten van.’

Dat Ludovici’s paviljoen een aantal maanden geleden door het noodlot werd getroffen, is niet onopgemerkt gebleven. Vanuit het hele land treft hij mensen op zijn terras en stuk voor stuk vertellen ze dat men via de kranten heeft meegeleefd. ‘Haha, wat dat betreft levert zo’n brand wel goede marketing op. Niet dat ik het je zou aanbevelen hoor, maar dat ik hier mensen uit Breda en Enschede heb zitten die van de brand weten, zegt genoeg. Bijzonder. Ik heb op de boulevard een bord neergezet met daarop een tekst om iedereen te bedanken.’

Genieten geblazen

Hoe fijn het ook is dat iedereen aan Ludovici en zijn mensen denkt, de gasten moeten ondertussen wel in hun behoeften worden voorzien. Iets dat vooral in de avonden een hoop werk oplevert, want ‘mensen hebben doorgaans geen zin om na het werk thuis te gaan zitten. Je wilt toch veel liever aan een lekkere cocktail op het strand zitten in plaats van ergens op twee hoog met een kratje bier? Ja, tot twee uur in de nacht is het genieten geblazen.’

‘Toen we deze tijdelijke tent eenmaal hadden staan, was dat trouwens wel even wennen. Het oude paviljoen was een stuk groter. Alles stond op een andere plek. Het was vreselijk zoeken. We hebben nu minder opslagruimte waardoor je extra scherp moet zijn. Veel vaker moet bestellen. Toch draaien we qua omzet inmiddels bijna hetzelfde als op het oude paviljoen. Het geluk bij dit ongeluk is dat het buitendeel van de zaak nog heel was na de brand. Dat is de plek waar iedereen wilt zitten. Met deze hitte heb je binnen niets te zoeken ‘, aldus de ongekend positieve strandbaas.