Nieuws Actueel

Twentse broers gaan voor goud met hun webshops

De webshop van de een verkoopt horloges soms tot in Zuid- Amerika, de ander claimt straks de grootste sportvoedingswinkel van Europa te hebben. Vanaf 1 november werken de broers Rogier en Henk-Jan Koershuis samen vanuit een gezamenlijk pand in Zenderen.

Stan Hoff | Foto: Ruud Hofman 12 augustus 2016

Henk-Jan Koershuis (37) is samen met Gert Korblet eigenaar van SportvoedingWebshop.com in het Twentse Geesteren, z'n broer Rogier Koershuis (34) verdient zijn geld met de onlineverkoop van horloges en bijbehorende banden via de websites Kish.nl en Horlogeband.com. Hij werkt nu nog vanuit Vriezenveen. Beide webshops hebben zes mensen in dienst. Verdere overeenkomsten? "Qua producten helemaal niets."

Eén dakToch gaan de drie ondernemers zich met hun bedrijven onder één dak vestigen. "Achter de schermen werken we al veel samen, omdat Rogier sterk is met de techniek achter internet en wij juist weer goed zijn in marketing. Nu we samen het pand aan de Hoofdstraat in Zenderen betrekken, vervullen we een grote droom."

Het gekochte pand is 2.200 vierkante meter groot. Het terrein zelf beslaat 4.000 vierkante meter. Met name voor horlogeverkoper Rogier is de overstap broodnodig. De 240 vierkante meter waarover hij nu aan de Bedrijfsweg in Vriezenveen beschikt is al jaren veel te weinig. In het magazijn reiken de dozen letterlijk tot aan het plafond. "Niet voor niets zocht ik al vijf jaar naar een geschikt pand", zegt hij. "Makkelijk was dat niet."

ShowroomRogier Koershuis kwam uiteindelijk uit in Zenderen, bij een pand waar voldoende ruimte is voor opslag én showrooms. De drie spreken zelf van een experience center. Aan de ene kant van het pand kunnen mensen straks langskomen om de horloges te zien en te voelen. Rogier: "En wie toch liever rode wijzertjes heeft in plaats van witte, die kan het eigen horloge samenstellen op een touchscreen. Vervolgens halen wij de onderdelen bij elkaar." Aan de andere kant van het gebouw - bij SportvoedingWebshop - is het adviserende aspect juist belangrijk.

MarktleiderSportvoedingWebshop claimt in Zenderen de grootste sportvoedingswinkel van Europa te worden. Het bedrijf noemt zich al marktleider in de Benelux. Kish en Horlogeband leveren daarentegen vooral in Nederland en België, maar van een bestelling uit Peru of Argentinië kijkt ook niemand raar op. Over het aantal bestellingen dat ze verwerken doen de broers geen uitspraak. "SportvoedingWebshop bedient 100.000 unieke klanten per jaar", is het enige dat Henk-Jan kwijt wil. "We willen beide meedraaien in de 'Champions League' van onze markten", aldus Rogier. "Als mensen een product zoeken, moet jouw bedrijf bovenaan staan in Google. Anders heeft 't geen zin."