Nieuws Actueel

Utrechts bedrijf wint Europa voor zich met belevingscentra

Het Utrechtse bedrijf Tinker Imagineers maakte in de eigen stad onder meer Domunder. Maar het timmert ook Europees aan de weg, schrijft het AD. Deze week opende Nestlé in Zwitserland een belevingscentrum, bedacht in én gemaakt vanuit Utrecht.

Roeland Franck | Foto: Ruud Voest 9 juni 2016

Nestl 1065

%VIDEOWIDGET%

In 25 jaar is het Utrechtse Tinker uitgegroeid tot een bedrijf met veertig specialisten in beleving. ,,We zijn geen ontwerp-, architecten- of designbureau, maar daarvoor hebben we de mensen wel in huis'', zegt Stan Boshouwers (47), met Erik Bär precies een kwarteeuw geleden oprichter van Tinker Imagineers.

KlantenRecent betrok het bedrijf voor het eerst een eigen pand, aan de Hamburgerstraat, dat nu wordt opgeknapt. Het bedrijf mag een lange reeks musea en bedrijven tot zijn klanten rekenen. Zoals Domunder, de permanente archeologische expositie onder het Domplein. Boshouwers: ,,Het is goed gelukt en ook wel bijzonder om een paar honderd meter van ons kantoor een soort demo te hebben.''

%VIDEOWIDGET%

BelevingBeleving, het aanspreken van publiek, is wat Boshouwers boeit. ,,We werken momenteel voor ASML, de chipmachinemaker uit Veldhoven. Daar willen ze de slimste mensen van Nederland binnenhalen, allemaal van die types met een IQ van 140. Voor hen maken we iets om deze groep te pakken, aan het bedrijf te binden. Tegelijkertijd zijn we voor Sisa op een landgoed bij Arnhem bezig met een project voor meervoudig gehandicapten en dementerenden. Twee uitersten van het intellectuele spectrum, maar toch ook weer met dezelfde principes.''

En dus ook het voedingsmiddelencentrum van Nestlé in Zwitserland. ,,We hebben geen driedimensionale reclamefolder voor Nestlé gemaakt. We wilden ook de kritische kant aanraken. Dat was een voorwaarde, anders hadden we het niet gedaan'', verzekert Boshouwers. ,,Het bleek geen probleem voor de Zwitsers.''

Miljoenen complexHet wereldwijde voedingsmiddelenconcern wil met het Nestlé Experience in Vevey zijn 150-jarige bestaan accentueren. En zo opende afgelopen donderdag een 45 miljoen kostend complex. Gedrapeerd rond de historische villa en eerste fabriek, waar grondlegger van de multinational Henri Nestlé anderhalve eeuw geleden gecondenseerde melk ontwikkelde. Hij droeg hiermee bij aan het aanzienlijk terugdringen van de babysterfte. ,,Het gaat bij Nestlé ook over verantwoorde voeding'', legt Boshouwers uit. ,,Een spel laat de bezoekers nadenken over de vraag: 'welke voeding past bij mij?' en er is het Food Forum waar deelnemers tegen elkaar kunnen spelen en een wereld inrichten waarbij water, voedsel en energie verdeeld moeten worden.''

,,Tinker belandde eigenlijk toevallig via een persoonlijk contact bij het luxe Zwitserse chocolademerk Maison Cailler. Dat wilde zijn productieproces zichtbaar maken en bezoekers als het ware onderdompelen in de wereld van chocolade. Nu kunnen bezoekers er haast door de fabriek lopen en van alles zelf doen. Toen het klaar was, kwam al snel: we hebben nog een hoofdkantoor, dat binnenkort 150 jaar bestaat. Cailler is onderdeel van Nestlé. En zo is het gekomen. Het is onze grootste opdracht tot nu toe en ik beschouw het na Domunder als een kroon op ons werk'', zegt Boshouwers.

Universiteit UtrechtDat begon ruim een kwarteeuw geleden met een vraag van de universiteit Utrecht aan de toenmalige studenten kunstmatige intelligentie Boshouwers en Bär om een bijdrage aan een jubileum van de universiteit. ,,Onze studie valt onder wijsbegeerte. Als 'saaie filosofen' deden die daar meestal niet zo aan mee. Wij bedachten een robot als verbeelding van kunstmatige intelligentie. In 1992 vroeg de universiteit ons vervolgens een tentoonstelling te ontwikkelen over oor en gehoor.''

Stan Boshouwers

Toen al was er internationale belangstelling. De eerste opdracht kwam van BASF dat iets wilde om chemie minder eng te maken. ,,Dat is er uiteindelijk niet van gekomen, maar Erik en ik hadden wel het idee: hier kunnen we wat mee. We schreven ons aanvankelijk in bij de Kamer van Koophandel als Firma Luchtkasteel. Voor creatieve hersenspinsels, zetten we erbij in de Gouden Gids. We wilden kijken wat er gebeurde. Er belden heel veel mensen. Er bleek een grote behoefte aan creativiteit. Toen we er uiteindelijk van wilden leven, hebben we de naam veranderd in Tinker Imagineers. Tinker is Iers voor zigeuner en het betekent knutselen aan iets waar je geen idee van hebt.''