Actueel

Waarom het BN'ers loont om een horecazaak te beginnen

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Je bent bekend als artiest of als tv-persoonlijkheid, je hebt geld en, ja, wat dan? Die bekendheid kun je ook te gelde maken door je naam heel trendy te verbinden aan een horecazaak, schrijft de Volkskrant.

Lees verder onder de advertentie

Wie onbewust zin krijgt in mosselfeesten kan vanaf oktober terecht bij Paskal Jakobsen. De leadzanger van succesband Bløf, normaal toch meer van de vocale dan van de culinaire hoogstandjes, opent rond die tijd zijn nieuwe restaurant in Middelburg, zo vertrouwde hij de Zeeuwse krant PZC twee weken geleden toe.

Zeeuwse kopstukken

Jakobsen gaat samenwerken met 'enkele Zeeuwse kopstukken' in zijn nog naamloze restaurant. Wie dat zijn, blijft nog even een verrassing. 'Wij verwachten iedereen te gaan verrassen met ons concept.'

Lees ook: Volgens deze ondernemers is samenwerken met je partner ideaal

Lees verder onder de advertentie

Voorzichtige trend

Jakobsen is zeker niet de enige Bekende Nederlander die de afgelopen jaren het rode lint van zijn eigen bruine kroeg of restaurant mocht doorknippen. Wie goed kijkt, ontwaart sinds 2014 een voorzichtige trend.

Bekende zangers

Vooral bekende zangers trekken naar de horeca: zo zette Gordon met Blushing een kleine koffieketen op, werd Jan Smit eigenaar van een restaurant in zijn geliefde Volendam en begon Douwe Bob een Amsterdamse kroeg. DJ-duo Sunnery James en Ryan Marciano bouwden een oude coffeeshop om tot luxe restaurant.

Lees ook: Gordon opent nieuwe horecazaak in Amsterdam: The Toast Club

Lees verder onder de advertentie

Friettent De Belg

Rapper Lil'Kleine huurde beveiliging in bij de opening van zijn friettent De Belg - zo massaal was de drukte. Maar ook andersoortige artiesten doken recentelijk de horeca in: zo bezit acteur Cas Jansen inmiddels een café en twee restaurants in Amsterdam en bestieren voetballer Wesley Sneijder en actrice-presentatrice Yolanthe Sneijder-Cabau beachclub Xaxa op feesteiland Ibiza.

Gidsland

Gidsland lijkt zoals wel vaker de Verenigde Staten, waar het al langer gangbaar is dat wereldsterren als Jay-Z, Robert de Niro en Jennifer Lopez luxe bars en restaurants op a-locaties vestigen. Waarom is een uitstapje naar de horeca zo'n aantrekkelijke optie voor artiesten?

Lees ook: Modemerk SuperTrash krijgt met doorstart een nieuwe kans

Lees verder onder de advertentie

Kapitaliseren

'Bekendheden kapitaliseren met een horecaonderneming slim op hun succesvolle merk', zegt merkenexpert Rik Riezebos. 'BN'ers moeten ergens met hun geld naartoe. Een eigen café of restaurant kan daar een goede bestemming voor zijn. Natuurlijk kunnen ze hun geld ook in pandjes stoppen, maar de horeca levert meer publiciteit op. Zeker als je er af en toe evenementen houdt, zoals Jan Smit, die albums in zijn eigen restaurant presenteert.'

Onterechte beeld

Van de horeca bestaat het onterechte beeld dat het moeiteloos geld verdienen is, zegt Niek Timmermans, horeca-adviseur bij Van Spronsen & Partners. Hij wijst erop dat het fenomeen van BN'ers die horecaondernemingen starten niet uitsluitend iets van de laatste jaren is: zo bezaten sterren als René Froger, Johnny de Mol en Lee Towers in het verleden weinig succesvolle restaurants.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

Terras

'Mensen zitten op het terras als de zon schijnt en het druk is', zegt Timmermans. 'De momenten waarop er niemand zit, zien ze niet. Daardoor lijkt het runnen van een eigen horecazaak makkelijker dan het is.'

Media-aandacht

Aan de media-aandacht ligt het niet: die is er volop als een BN'er een café of restaurant opent. Zo schreven media als RTL Nieuws, NU.nl, AD, De Telegraaf en Linda reeds over het aanstaande Bløf-restaurant. De andere horecabekendheden hadden bij hun opening evenmin over belangstelling te klagen. 'Zichtbaarheid is een van de voorwaarden voor een succesvolle horecaonderneming', stelt Riezebos. 'Met al die media-aandacht val je meteen op en krijgt je café of restaurant een kickstart.'

Druk genoeg

Met hun optredens, media-verplichtingen en schnabbels hebben artiesten het al druk genoeg. Toch wekken sommige horeca-BN'ers - of hun coterie - bij de opening de indruk dat zij vaak genoeg in hun eigen horecazaak te vinden zullen zijn. Toen Jan Smit een aandeel nam in Lotje Wine & Dine zei zijn manager Aloys Buys tegen De Telegraaf dat Smit 'misschien zelfs zijn handen uit de mouwen steekt in het restaurant'.

Lees verder onder de advertentie

Twee dagen per week patat bakken

In een gesprek met Metro beloofde Lil'Kleine zelfs twee dagen per week patat te gaan verkopen. 'Maar wanneer ik dat ga doen, dat ga ik niet zeggen. Mensen moeten gewoon langskomen.'

beeld deondernemer

Weerbarstig

De werkelijkheid is weerbarstiger. 'Jan Smit staat hier geen glazen te wassen', zegt algemeen manager Rick Jonk. 'Hij is een drukbezet man, maar als hij tijd heeft, komt hij langs. Dat gebeurt regelmatig.'

Lees verder onder de advertentie

Teleurstelling

Lil'Kleine bezoekt zijn friettent eens in de twee weken, zegt De Belg-medewerker Johal, die liever niet met zijn voornaam in de krant staat. Volgens Johal vragen klanten vaak of Jorik Scholten, zoals de artiest in het echt heet, vandaag patat bakt. Dat hij op die vraag meestal nee moet zeggen, leidt soms tot teleurstelling bij het bezoek. 'Maar wij weten ook niet precies wanneer Jorik er wel of niet is.'

Bakje koffie en broodje

De dagelijkse leiding over hun horecazaken dragen deze artiesten niet zelf, maar ligt bij het personeel of een compagnon. Een BN'er die wel dagelijks in zijn zaak verschijnt, is acteur Cas Jansen. 'Hij is net weg', zegt algemeen manager Jaap Botschuijver van restaurant Venster 33. 'Iedere ochtend komt Cas een bakje koffie en een broodje doen en zorgt hij dat alles strak staat. Met zijn twee compagnons verdeelt hij zo de aandacht over hun drie zaken.' Vies van hard werken is Jansen niet, zegt Botschuijver. 'Is de nood hoog door een gebrek aan personeel, dan helpt hij ook met afwassen of fluitjes tappen.'

Hype

Na de eerste hype moet een horecazaak, ook die van een BN'er, wel op eigen benen kunnen staan. Daar gaat het mis bij veel Amerikaanse sterren, maar ook bij bijvoorbeeld Douwe Bob. The Fool Bar, genoemd naar zijn gelijknamige album, sloot al na acht maanden zijn deuren omdat het niet liep. Het ontbrak Douwe Bob aan tijd om zijn café in hartje Amsterdam goed te kunnen runnen. Horeca-adviseur Timmermans: 'Als de kwaliteit ontbreekt, gaat het alsnog mis. Media-aandacht alleen is niet genoeg.'

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Achter de toog

Bløfs Jakobsen wil niet kwijt waarom hij een restaurant opent en hoe vaak hij zelf achter de toog zal staan. 'Er valt voorlopig niet meer te melden dan er reeds in de PZC gestaan heeft', reageert zijn management. Wat hij straks ook in zijn zaak serveert: je kunt je er vast te goed doen aan flessen vol tequila en flessen vol gin. En heel misschien neemt Jakobsen dan zijn gitaar mee en zijn gouden ring.

beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

BN’ers moeten ergens met hun geld naartoe. Een eigen café of restaurant kan daar een goede bestemming voor zijn

Rik Riezebos, merkenexpert