Nieuws Actueel
Wanneer kan de Maaslijn op de schop?

Vanaf 2018 start een groot karwei op de Maaslijn. De provincie Limburg wil de overlast beperken en gaat daarom mogelijk reizigers vragen wanneer de werkzaamheden het beste uitkomen. Dit bericht De Gelderlander. Reizigers op de Maaslijn mogen wellicht hun zegje doen over wanneer de aannemer in opdracht van de provincies Limburg, Brabant en Gelderland, en spoorbeheerder ProRail het best de Maaslijn op de schop kan nemen.Moet dat vanaf 2018 vooral overdag of juist in de avond- en nachtelijke uren? Met andere woorden, kies je voor werkzaamheden die kort en heftig zijn of voor langdurig werk aan het spoor tussen Nijmegen en Roermond."Zodra de aannemer voor dit project in 2017 bekend is overleggen we hoe die hier over denkt", zegt een woordvoerder van de provincie Limburg. "Een mogelijkheid is de reizigers via enquêtes te bevragen hierover."Limburg is de regievoerder van deze 164 miljoen euro kostende spooroperatie, waarvan elektrificatie van het spoor (aanleggen van een bovenleiding) alleen al bijna 100 miljoen euro kost.De grote renovatie van de Maaslijn behelst in de regio onder meer een spoorverdubbeling over zo'n 700 meter tussen station Cuijk en de spoorbrug bij Katwijk, tussen Brabant en Gelderland, en een tussen Vierlingsbeek en Venray over 2,5 kilometer. Gevolg hiervan is dat treinen elkaar op meer plekken kunnen passeren. Zo wordt vanaf 2020, is de planning nu, onder meer de reistijd tussen Nijmegen en Venlo verkort.