Vanwege de dalende omzet zijn er steeds minder huishoudwinkels. In 2008 waren er 1255 van zulke winkels, maar dat is afgenomen tot 995. De winkels hebben last van webshops, die hard groeien, maar ook van warenhuizen en supermarkten die dezelfde spullen verkopen, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen.
De huishoudwinkels vormen een van de slechtst presterende onderdelen van de detailhandel. ,,Waar je het ook duidelijk minder ziet gaan, is in de consumentenelektronica. Als je een tablet, laptop of tv online koopt, is die soms goedkoper en wordt hij aan de deur bezorgd. Daar hebben winkels in de branche last van'', aldus Van Mulligen.
De middenstand als geheel zag de omzet tussen januari en november juist een heel klein beetje stijgen. De opbrengsten lagen 1 procent hoger dan vorig jaar. Als het herstel van de economie doorzet en mensen meer te besteden krijgen, zal die omzet verder stijgen, verwacht Van Mulligen.