Nieuws Actueel

Is je website te ingewikkeld? 5 handige tips om te versimpelen

Bij het maken van een website komen veel wensen en belangen kijken. Er zijn meerdere mensen bij betrokken, de input loopt uiteen en er zijn veel verzoekjes voor functionaliteiten. Dit maakt het eindproduct soms onnodig ingewikkeld voor de gebruiker. Maar, hoe maak je een website weer minder ingewikkeld? In dit artikel 5 praktische tips van Jorian Damen van Growth Minded om je website direct te versimpelen. Een leuke bonus: je conversies schieten omhoog.

Jorian Damen/Beeld: Pixabay 2 augustus 2019

Tips website ingewikkeld ondernemers

Waarom zijn veel websites te ingewikkeld? Nou, het is best moeilijk om een makkelijke website te maken. Je start vanuit de beste intenties met het ontwerpen en bouwen, maar uiteindelijk ligt er een eindproduct waar de gebruiker niet vrolijk van wordt. Een combinatie van een logo, tekst en plaatjes vormt namelijk nog geen goede website.
Een aantal veel voorkomende knelpunten:

• Een onduidelijke boodschap
• Onnodig veel tekst
• Een overvloed aan functionaliteiten
• Onnodig lange formulieren
• Een ingewikkeld betalingsproces

Herkenbaar? In de praktijk kom ik bij bijna iedere website een aantal van deze knelpunten tegen. Zowel bij websites gebouwd door een externe partij als websites gebouwd eigen medewerkers.

De oplossing: versimpel met behulp van data

De kern van een goede website: overzichtelijke pagina’s die eenvoudig in gebruik zijn en de gebruiker sturen naar een bepaalde actie. Oké, klinkt logisch. In veel gevallen moet een website dus simpeler gemaakt worden. Maar hoe weet je of de ‘versimpeling’ ook een positief effect heeft? Het antwoord: door te meten.

Probeer een onderdeel van de website te versimpelen en meet of de gebruiker nu wél doorklikt, het formulier invult of het winkelwagentje afrekent. Op deze manier voorkom je discussies over wat ‘goed’ of ‘slecht’ is. Je meet, experimenteert en implementeert.

5 praktische tips om je website simpeler te maken

Om je op weg te helpen geef ik, Jorian Damen van Growth Minded, een aantal praktische tips om direct mee te starten. Ik heb tientallen websites geanalyseerd en verschillende experimenten uitgevoerd om websites te versimpelen. Hieronder de grootste knelpunten én de acties die het knelpunt oplossen.

1. Maak formulieren kort en krachtig

Af en toe kom je een formulier tegen met méér dan 20 invoervelden. De gebruiker moet erg overtuigd zijn van je product om niet direct af te haken. Want stel je voor: je bestelt online een nieuw boek en twijfelt tussen twee vergelijkbare webshops. De ene webshop vraagt alleen je adresgegevens, waar je bij de andere ook 15 vragen over je lees-interesses in moet vullen. Welke kies je?

Een vuistregel is less = more. Vraag je af welke gegevens essentieel zijn om je dienst te kunnen verlenen. Meestal zijn dit er veel minder dan waar nu in het formulier om wordt gevraagd. Velden verwijderen is overigens niet de enige manier om een formulier te versimpelen. Je kan bijvoorbeeld ook open vragen vervangen door meerkeuzevragen. Of de teksten naast de invulvelden inkorten.

Een andere optie is om het formulier te splitsen:
• Een lead formulier: deze bevat alleen de naam en contactgegevens.
• Een inschrijfformulier: deze bevat alle andere gegevens die nodig zijn om de transactie of inschrijving te voltooien.

Dit is met name handig wanneer je een product of dienst verkoopt waar meerdere contactmomenten nodig zijn voordat een geïnteresseerde het product aanschaft of zich inschrijft. Zo houd je de drempel laag om bij het eerste contact al gegevens achter te laten.

2. Dicht het ‘lek’ in je website

Heeft jouw website een ‘lek’? Dit is de pagina waar bezoekers massaal de website verlaten. Dit kun je achterhalen door in Google Analytics het uitstappercentage per pagina te bekijken. Een hoog uitstappercentage betekent doorgaans dat deze pagina je bezoeker afschrikt.

Heeft jouw website een lek? Vraag jezelf dan kritisch af of je deze pagina wel echt nodig hebt. Als het antwoord ‘nee’ is kun je hem wellicht beter verwijderen. De inhoud wordt op dit moment toch niet of amper gelezen dus in veel gevallen is hij overbodig. Is het antwoord 'ja'? Vraag dan eens aan bekenden wat ze van de pagina vinden. Meestal komen er meteen een aantal knelpunten naar boven. Zo niet, probeer dan eens een 5-seconden test. Hiermee toets je je pagina bij een aantal test-gebruikers. Iets wat veel waardevolle input oplevert.

Is het een content-pagina met veel tekst? Probeer dan alle overbodige zinnen te verwijderen, tussenkopjes toe te voegen en meer witruimte te creëren. Dit is snel gedaan en geeft meestal direct een positief effect. Heb je moeite om je boodschap kort en krachtig te formuleren? Probeer de tekst op te bouwen volgens het piramideprincipe (Minto-methode) of nog makkelijker: huur een copywriter in.

3. Laat bezoekers lekker doorklikken

Stel, je komt via LinkedIn terecht bij een super interessant artikel. Na het lezen staat onderaan een link naar een vergelijkbaar artikel. Verleidelijk om door te klikken, toch?
Een bezoeker gaat naar je website omdat je een bepaalde waarde levert. Dit kunnen inhoudelijke artikelen zijn, een interessant productaanbod of misschien wel gave foto’s. Wees je bewust van deze waarde en link door naar pagina’s met vergelijkbare waarde. Dit zorgt ervoor dat een gebruiker lekker door kan klikken. Dit verhoogt zowel engagement als conversie.

Twee praktijkvoorbeelden:
• Een software-webshop kampte met hoge bouncerates op de productpagina’s. De bezoekers die via advertenties op de site kwamen verlieten direct weer de website. Hier hebben we relevante producten en een link naar een gerelateerde blog toegevoegd. Het resultaat was extreem goed: de bouncerates waren per direct met 40 procent gedaald.

• Een hotel had veel bezoekers op haar website maar weinig boekingen. We onderzochten op welke pagina’s de bezoekers afhaakten. Hier hebben we Whatsapp-buttons toegevoegd, waar bezoekers met vragen op konden klikken, zodat de bezoeker op een laagdrempelige manier een vraag kon stellen. Het resultaat: 10 vragen op Whatsapp per week, waarvan de helft erna boekte.

4. Versimpel het betalingsproces

Webshop-eigenaren weten als geen ander dat het gemak in het betalingsproces essentieel is. Wil je jouw betalingsproces optimaliseren? Probeer dan eens het volgende experiment: tel hoeveel klikken er nodig zijn om vanaf de productpagina de betaling te voltooien. Probeer vervolgens 1 of 2 klikken uit dit proces te (laten) verwijderen. Analyseer de resultaten en bekijk of na het elimineren van de benodigde klikken er minder bezoekers afhaken in het betalingsproces.

Een andere laagdrempelige versimpeling is het creëren van inzicht in de voortgang van de betaling. Het is fijn om te weten of je bijna klaar bent met betalen of nog 3 stappen moet doorlopen. Dit kan het verschil maken tussen afhaken in de laatste stap óf het voltooien ervan. Bij grote webshops als Coolblue en Bol.com is dit de standaard.

Doorloop het betalingsproces ook eens bij je concurrenten. Bij wie ben je het snelste bij de ‘betaling voltooid’ pagina of welk proces is het prettigst op mobiele apparaten? Een mooie bron om ideeën voor je eigen website op te doen.

5. Elimineer afleidingen

Last but not least: elimineer de afleidingen op je pagina’s. Hoe minder afleiding hoe beter. Je biedt een product of dienst aan en wilt je doelgroep aantrekken. Hiervoor maak je een landingspagina of een website. Om deze aantrekkelijker te maken voeg je een aantal opties toe: een widget aan de zijkant, een paar leuke quotes, een promotievideo en een toffe achtergrond.

Goede intentie, absoluut. Maar het risico op onnodige afleidingen voor de gebruiker wordt steeds groter. Neem eens een kijkje op www.arngren.net. Deze website is geen grap, het is een echt bedrijf.

Oké, dus niet te veel afleiding. Maar hoe maak je een pagina simpeler? Lees hieronder hoe je dit stapsgewijs aanpakt.

1. Het startpunt: redeneer vanuit de kernbehoefte van de gebruiker. Welke waarde lever je precies aan de bezoeker? Zo levert een fitness-blog waarde in de vorm van bepaalde kennis, een virtual assistent door een ondernemer te ontzorgen en een webdeveloper door websites te bouwen. Beschrijf glashelder hoe jij waarde levert door een bepaalde behoefte te vervullen. Dit is de kern van je pagina. Hierin benoem je zaken als: de uitdaging van de doelgroep, de voordelen van jouw product of dienst en hoe het aankoopproces eruit ziet.

2. Je overtuigt de bezoeker van je waarde met bovenstaande tekst, maar ze moeten nog wel op de juiste knop drukken voordat ze lead of klant te worden. Hiervoor schrijf je een pakkende call-to-action, welke je meerdere keren op je pagina terug laat komen.

3. Niet iedere gebruiker is al voldoende overtuigd om direct te converteren. Voeg daarom ook opties toe om in contact te komen met een klantenservice-medewerker. Bijvoorbeeld: een Whatsapp-button, Messenger-integratie of de mogelijkheid om een belafspraak in te plannen.

4. Elimineer alle knoppen, teksten en afbeeldingen die niet te maken hebben de drie bovenstaande punten. Dit geldt dus ook voor het menu bovenaan je pagina en de tekst in je footer.

Twee voorbeelden van goede landingspagina’s:
• Voorbeeld 1: een online training
• Voorbeeld 2: een vacaturepagina

Een dergelijke pagina zonder afleidingen wordt een ‘squeeze page’ genoemd. Het is ongelofelijk hoe groot de impact hiervan is op je conversies. Russell Brunson legt dit principe nog eens uit in deze video.

Start met experimenteren

Kortom, er zijn verschillende manieren om een ingewikkelde websites weer simpeler te maken. Experimenteer eens met bovenstaande tips en meet het effect op het bezoekersgedrag. Dankzij tools als Google Analytics kan je dit zorgvuldig bijhouden. Ik ben benieuwd naar de conversies die eruit gaan volgen. Succes!

Een vuistregel is less = more. Vraag je af welke gegevens essentieel zijn om je dienst te kunnen verlenen

Jorian Damen, Growth Minded