Het mag dan wel lijken alsof er niets gebeurt, maar achter de schermen wordt hard gewerkt om WoensXL, Winkelcentrum Woensel, een 'update' te geven. Na jaren van praten en onderzoeken hopen de winkeliersvereniging en de vereniging van eigenaren eind deze maand met een plan van aanpak te komen. Nog dit jaar worden de eerste maatregelen verwacht, de komende jaren de rest. Niet omdat het zo dramatisch slecht gaat, zoals enkele individuele winkeliers in deze krant suggereerden, maar om het centrum na acht jaar weer helemaal bij de tijd te brengen.
"Natuurlijk hebben ook wij last van de crisis, het teruglopend aantal inwoners en het veranderend koopgedrag, dat zijn landelijke trends. Daar moeten we mee om zien te gaan", zegt voorzitter Ton de Lange van de Winkeliersvereniging Winkelcentrum Woensel.
"Maar we zijn een groot stadsdeelcentrum met 150 winkeliers waar alle ketens zitten, met 1800 parkeerplaatsen en straks een HOV-lijn voor de deur. We zitten met de leegstand onder het landelijk gemiddelde met onze dertien (en geen twintig zoals ondernemers in deze krant meldden - red.) leegstaande winkels. En onderzoek toont aan dat de consument over het algemeen tevreden is. Nee wij zijn zeker vol vertrouwen voor de toekomst", aldus centrummanager Frank Reemers. Uit onderzoek door een ingehuurd bureau blijkt dat die klant WoensXL een 7,6 geeft. "Maar we gaan voor een 8 of meer", aldus De Lange. Bijzonder is ook, zo reageren ze nog eens op de kritiek van ondernemers, dat die in het onderzoek over het algemeen negatiever oordelen dan de klanten. "Winkeliers zitten vaak alleen in hun eigen zaak en kijken naar buiten. Wij kijken rond en varen niet alleen op ons eigen kompas", aldus De Lange.
Probleen en oplossingEnkele jaren geleden lag er al een plan, maar vooral de eigenaren wilden eerst wel eens goed uit laten zoeken wat het probleem is en wat daar aan gedaan kan worden. "Want we hebben het toch over een investering van behoorlijke bedragen die we samen opbrengen", aldus Mat Beenders van de Vereniging van Eigenaren Winkelcentrum Woensel. Dat onderzoek zit er op en nu werken de organisaties samen met de gemeente en de leden aan een plan van aanpak. Dat voorziet in diverse werkgroepen die problemen aan gaan pakken: parkeren, infrastructuur, inrichting, beeldmerk, promotie, uniforme openingstijden, horeca- en ontmoetingspunt, zijn enkele onderwerpen. Het beeldmerk WoensXL bijvoorbeeld is niet ingeburgerd en wordt 'aangepakt', al wil De Lange nog geen details kwijt. Ook moet het centrum meer groen en wellicht een kleurtje krijgen, want dat het grijs uit 2007 niet meer van deze tijd is, blijkt ook uit het onderzoek.
Wat het parkeren betreft zoeken de organisaties naar mogelijkheden voor achteraf betalen, want de huidige parkeerautomaten worden als irritant ervaren door bezoekers. Duurder wordt het dit jaar niet, benadrukt De Lange, daar zijn afspraken over. "Bekijk het positief: we zijn veel goedkoper dan in de stad en er is altijd plaats, dicht bij de winkels."
OnderscheidenWinkelcentrum Woensel moet zich volgens de drie onderscheiden door gastvrijheid en service te bieden. "Dat kan door grotere parkeerplaatsen, zodat gezinnen met kinderen en een maxi-cosi goed uit kunnen stappen, maar ook de winkelier moet dat in alle toonaarden laten zien. We gaan daarvoor een inspiratieboek opstellen", aldus De Lange.
Een aandachtspunt is ook het gevarieerde winkelaanbod. Een werkgroep gaat ermee aan de slag. "We willen bijvoorbeeld proberen goedlopende formules die in zieltogende winkelstrips zitten te verleiden naar Woensel te komen", aldus De Lange. "Maar het blijft een kwestie van marktwerking, de winkel(keten) bepaalt waar hij gaat zitten."
"Wij moeten daarom zorgen dat we de drempels voor die winkels en voor de klant zo klein mogelijk maken, dat het hier netjes en gezellig is, dat er iets gebeurt", voegt Reemers toe. "Maar het is aan de ondernemer zelf om er iets van te maken. Je kunt niet gaan zitten wachten tot de crisis voorbij gaat", aldus De Lange.